Smaragd - SWE 79, återigen

79:an togs bort den 29:e bara för att återkomma den 30:de. Nu med sänkt pris till 160'. I min "nya" förenklade prisanalys landar 79:an på 140'. Den behöver uppfrächning invändigt, ny motor och ett racingställ (fock och storsegel). Om jag nu skall köpa gamla modellen är den ändå ett alternativ. Jag tror iofs att 65:an är ett minst lika bra alternativ, om inte bättre. Den verkar kunna bli billigare i alla fall.

Smaragd - SWE 94, Såld

Nu är 94:an såld. Begärt pris var 198' och det är tveksamt om det har prutats särskilt mycket. 190' kanske?
Det här visar att mina prisuppskattningar inte är riktigt ok, i alla fall inte när det gäller "nya" modellen. Det är uppenbart att en båt som är i fint cruisingskick, med avseende på ruffen, och med en bra inombordare, har ett högre värde än de 200' jag har uppskattat.
Slutsatsen blir nog att jag måste åka och kolla på ALLA båtar av den nya typen och göra en ny uppskattning av priserna av den nya modellen.

Smaragd - SWE 67

Smaragd SWE67 var ute på Blockeet i augusti. Man begär lika mycket nu som då: 185.000:-.
Den är byggd 1981, vilket innebär att den legat byggts under flera år eftersom en båt med nr 67 borde ha tillverkats runt 1979.  Den har den klassiska, gamla, djupa sittbrunnen.

Löl och roder verkar inte vara "mallade" me säljaren säger att den har "slät botten målad med VC17".
Inredning i mattlackad teak.
Helfräscha dynor med kraftigt rött tyg från Bogesunds Väveri.
Sprayhood Royal Marine 2008
Spinbompåsar Royal Marine 2008
Rod-rigg,ej försträckt. Förstag i Dyform.
Storsegel: North -97
Fock: Mylar North -97
Spinnaker: Triradial Northwyn -80
Motor: Mariner 5 hk, 2-takt
Värmare: Wallas 1400
Autohelm 1000
Silva Star logg, lod, temp och Navrepeater 
GPS Garmin2plus.

Färsk- och saltvatten till penryt, nya fotpumpar 2012.
Spritkök Origo 3000, 2 lågor -07.
Åskledarsystem samt centrumlyft.
Den verkar ganska fin även om det inte finns några interiörbilder. Nya dynor är bra. Seglen är så pass gamla att man kanske behöver två nya ställ(?). I alla fall ett!
Utgångsläge för båt med gamla brunnen är c:a 170 - 180'. Med avdrag fär segel och motor landar vi på c:a 100'. Är det rimligt? Nja, det är nog lite lågt!

Smaragd - SWE 157

Nu kom 157:an ut på Blocket. Den har nya brunnen och är byggd 1983.  Den påstås vara "extrautrustad" eftersom den är byggd för att delta i GR 1983.
Det innebär att den har treadmastermatta på däcket, pulpit, mantåg, extra kraftiga winchar och kraftigare stående rigg.
Om jag läst rätt har denna båt vunnit SM på åttiotalet med T Ottosson, men det är ingenting som säljaren kände till. Det är väl segelmakarens familj? Dom har vunnit och placerat sig topp tre en massa gånger men där har dom seglat SWE 212. Dom lär aldrig ha ägt 157:an, men var troligen bekanta med båtens förra ägare, Victorin. Ottossons byggde SWE 212 omkring 1992 - 1993. Första SM-vinsten med 212:an kommer 1993. Den båten skall enligt säljaren vara helt optimerad för kappsegling redan när den byggdes. Mycket lätt och styv.
Kölen skall vara optimerad men inte rodret.Det gjordes av förra ägaren. En del av spacklingen av kölen börjar släppa och det sitter väl minst 15 lager bottenfärg på skrovet så den behöver förmodligen blästras, slipas, epoxybehandlas och bottenmålas med nån tunn racig färg, typ VC17.
Båten har ett cruisingställ som köptes c:a 1996  begagnat av Emil Sandberg. Det finns också ett äldre ställ och 2 gamla spinnakrar plus Genua och en gennaker. Den behöver alltså både ett racingställ och ett crusingställ.
Det finns, enligt annonsen, "en del småsaker" att ta hand om, såsom: Trasig trappa i ingången, trasig winsch och slangarna till gasolspisen behöver bytas.
En inombordare, MB2:à som inte är OK. Den "behöver mer och mer omtanke för varje vår". Jag var överens med köparen att den skall räknas som värdelös. Fördelen med denna modell är att den kan lyftas ur, på ett enkelt sätt, och att det finns "lucka" till hålet för drevet som lätt kan plastas fast. Det finns också ett fäste för utombordare som bara behöver skruvas fast.
Det finns kompass och en logg som visar fel med en knop. Vaggan är svetsad ch kan bara föyttas med lastbil. Täckställningen skall vara jättebra, innovativ!
Begärt pris är 150' vilket är väl högt med tanke på skick och utrustning. Kölen behöver spackas och rodret mallas. Den behöver ny motor och nya segel.  Botten behöver blästras och alla fall, avlastare och skot behöver troligen bytas. Investeringsbehovet är väl c:sa 110':
Motor 30'
Segel 60'
skot 10'
Fall 3'
Avlastare 3'
Backstag 3'
Häggstag 2'
Hemtransport 7'
m.m.
Det skulle innebära att båtens marknadsvärde är c:a 90 - 100' vilket låter verkligt lågt eftersom det är nya modellen.
Båten ligger på Ulvesunds båtvarv, 2 km norr om Ljungskile (6-7 mil norr om Göteborg).
Transport på trailer borde gå att få för 6 - 10' men måste kollas upp.

Smaragd - SWE 134

SWE 134, byggd 1982 av nuvarande ägare, har varit till salu på Smaragdförbundets hemsida sedan 2008. Den senaste annonsen är från hösten 2010. Den är fortfarande till salu enligt säljaren som jag pratat med idag. Det är dock oklart med pris och om säljaren skall segla SM innan försäljning. Han lovade att återkomma till mig inom två veckor med besked. En option skulle ju kunna vara att jag seglar SM med dom eller att jag köper båten efter SM, men då kan jag ju inte Kappsegla förrän i augusti.
Båten har ett antal "pallplatser" från SM på 80 och 90(?)-talen. Detta kröntes med SM GULD 2010. Den är alltså dokumenterat snabb. Under 2011 låg den på land.
Botten är blästrad och primad 2010 och det finns en fock och en spinnaker från 2010, som bara är seglade på SM, samt ett bra storsegel. Det finns också minst ett cruisingställ samt en mylargenua. Avlastarna är bytta för "några år sedan" och landström är indraget.
Det finns dock ingen vagga, ingen täckställning och ingen solcell. Motorn är också "värdelös" enligt säljaren. Elektronisk kompass finns men loggen är trasig. Invändigt och i övrigt är den "i normalskick" vad det nu innebär. En del skruvhål finns det också och en "krockskada" midskepps, som skall lagas i vår och bekostas av försäkringsbolaget.
Det behövs alltså:
Motor 10 - 35'
Logg 5'
Vagga 5 - 10'
Täckställning 10'
Solcell 5'
Det blir 35 - 65'. Med mina tidigare slutsatser om att en båt med nya brunnen skall ligga mellan 140 och 200' borde denna altså ligga någonstans mellan 135 och 165'. Undrar om man kan få loss den för det? Tveksamt, men kanske 170 - 180'?

Ny kategori

Det blir allt mer klart att det är Smaragd som gäller! Visserligen kan det omkullkastas av en Lady, Aphrodite 101 eller Dynamic 35 med rätt utrustning och "rätt pris" men det är kanske inte sås troligt.
Eftersom Smaragden blir mer och mer intressant kommer jag fortsättningsvis att koncentrera min bevakning på dom. Jag har därför gjort en ny kategori på Bloggen för Smaragder och flyttat över de inlägg som handlar om dom till "Smaragd".

Inga fler "Smarrar" i helgen!

Det kom inte ut några fler Smaragder i helgen. Trist! Mitt krav på Smaragden är:
Nya modellen
Optimerade köl och roder
Kappseglingsställ
Cruisingställ
Logg
Kompass
Utombordare (helst)
Dokumenterade kappseglignsresultat (helst)

 

Finns det verkligen ingen sån till salu? De flesta båtar som finns till försäljning är av gamla modellen.

 

Det finns tre stycken ute med optimerd köl (SWE 79, 65 och 27) varav två även har optimerat roder (27 och 65). Två av dom har inget riktigt kappseglingsställ men hyggliga cruisingställ (65 och 79). Den tredje (27) är riktigt fint utrustad med segel och utombordare från 2010.

 

Begärda priser:
SWE 65 135'
SWE 79 170'
SWE 27 250'

 

Jag tycker att prisnivån är alldeles för hög utom möjligen för 65:an. Om man kunde få ner den lite till. Till 100' kanske, skulle det kanske vara en hygglig affär?

 

De andra är, som finns "ute" är av gamla modellen med inombordare och utan oprimerad köl och roder (SWE 37 och SWE 33). Den ena (33:an) är dessutom någon specialare med teakdäck och ombyggd sittbrunn till självläns. Ser ut att ha onödigt tung inrednign också.

 

En båt med nya brunnen finns ute (SWE 94). Den ser rätt fin ut men har inombordare, ingen köloptimering och gamla segel. Behöver (minst) ett nytt ställ. Begärt pris är 198'. Borde nog ner till 140 eller nåt för att det skall vara tänkvärt för mig.

 

Begärda priser:
SWE 37 159'
SWE 33 128'
SWE 94 198'

 

På Smaragdförbundets hemsida finns SWE 134 - SM vinnare 2010(!) - till salu. Det finns två annonser. En från hösten 2008 och en från hösten 2010. Enligt en mailförfrågan till ägaren är båten fortfarande till salu, men jag lyckas inte få någon ytterlgiare kontakt med honom. Verkar lite märkligt också, inte minst med tanke på att den är föranmäld till SM?

 

Den båten matchar annars min spec. ganska bra utom möjligen till priset. Den är inte prissatt.

S 30 - SWE 99

En S 30 från 1974 för 190'. Den ser fin och välunderhållen ut men den behöver ett nytt komplett segelställ: fock, genua, storsegel och spinnaker. Det går väl på en 80' eller nåt.
Om en välutrustad skall ligga på c:a 200 borde denna väl ner till 120'. Nja kanske lite väl optimistiskt. 190' kanske den blir såld för?

NF - SWE 117, SÅLD

En NF med begärt pris på 140' är såld 2012-04-09. Vad gick den för måntro?

Elvor - SÅLDA

Nu är alla tre 11 metre one design borta från Blocket. Den sista SWE 244 är såld och troligen är dom andra två också det. Det borde innebära att priset på en 11:a ligger mellan 105 och 140'. Ungefär. Man vet ju inte riktigt vad priset blir, bara vad som är begärt.

S 30 - SWE 251, SÅLD

Såld. Begärt pris var 275'. Jag är inte förvånad. Verkar som m "nya modellen" ligger bra mycket högre i pris än gamla. Kanske +50'?
Om gamla skall under 200 som jag brukar skriva skall väl priset på nya ligga runt 250'?

Carrera - Bo

En Carrera till. Finns inte mycket information: Den är drån 1984 och har dieselmotor (Yanmar), vagga och krysställ inkl. spinnaker. Begärt pris är 265'.
Verkar inte vara någon större affär om man jämför med 38:an som dom vill ha 260' för. Har dålig koll på prisnivån men att döma av att båtarna ligger kvar sedan i höstas kanske priset skall vara mellan 200 och 250'?

Smaragd - SWE 33

Det här är en specialare. Den har självkärs och teakdäck, vilket innebär att sittbrunnen är ombyggd. Den ser sådär ut på bilderna och behöver nya segel. Inombordare, diesel har den också      .
Begärd pris är 128' men då säger säljaren att däcket behöver åtgärdas på nåt sätt.  Om 37:an värderas till 110 skall den här i alla fall inte vara dyrare utan snarare billigare. Det är svårt att värdera en Smaragd under 100' men jag undra om inte den här skall ner till 90 -100'?

Carrera - SWE 79

En båt som enligt säljaren är i toppskick. Den har nya segel från 2009 och Ny motor från 2006. På bilderna ser den väldigt fin ut!
Den andra Carreran verkar rätt fin också men den blir tydligen int såld för 260'. Den här begär man 300 för och jag undrar om det inte är befogat? Någonstans mellan 250 och 300 i alla fall?

S30 - Swe 251, SÅLD

Nu ärren såld. En S30 av nya modellen. Begärt pris var 275'. Lite högt tycker jag men inte förvånande. Sen vet man ju inte vad priset blev.

Kraven börjar ta form…..

Allt mer talar för Smaragd. Jag läste en del som finns skrivet om båten och inser allt mer att den båten skulle passa mig bra.
-En båt för "den som gillar långa slanka båtar", och det gör ju jag
-Anor från R-regeln, och det gillar jag också
-Det seglas SM med Smragden och det skulle jag tycka vara jättekul
-Egna klasser i många SRS-seglingar, vilket också är himla kul
-Båten har fyra fullängdskojer, vilket innebär att jag får plats med mina kompisar
-Det är ståhöjd under sprayhooden, så då kan jag laga mat
-Klassförbundet är ganksa aktivt, och dessutom verkar det ha skett en föryngring på årsmötet i år
-Självslående fock är en så stor fördel att jag knappt behöver skriva det. Det gillar jag
-7/8  dels rigg är ett "skall-krav" för mig
-Blyköl innebär att man slipper skrapa rost, och det är himla skönt
-Den "nya modellen" har självläns och stuv i aktern och så når man ner till durken med fötterna
-Finns med både inom- och utombordare. Svårt val för mig men jag vill i alla fall ha rak axel och diesel om jag skall ha inombordare
-Kvaliteten på byggena är generellt bra. Ing strukturella problem och få kända fall av Osmos, även om finishen kan variera en del
Så då får det väl bli en Smaragd (om jag inte hittar något enskilt objekt av annan typ som jag fastnar för). Den skall ha nya brunnen och ha optimerat kölen och rodret!
Helst också meriter fårn SM
Det finns krav på utrustningsnivån också men det är mer en "pris - prestanda" fråga. Bättre utrustad båt = dyrare. Jag vill ändå ha en något så när komplett båt som inte kräver investeringar av någon större dignitet för under 200'.
Nu är det bara att avvakta annonser på Blocket. Svårt att stilla sig och det verkar inte vara någon uppsjö av sådana båtar till salu.

S 30 - Lars

En S 30 till. Gamla modellen bygd 1976, men vet inte segelnumret. "Mycket bytt till nytt, ändrat och fixat..." är det enda som ståri annonsen. Begärt pris är från 200' vilket kanske betyder att han vill sätta priset utifrån vilken utrustning som följer med. Om inte utrustningsnivån är väldigt hög skall nog priset ändå ner under 200'.

Smaragd - SWE 94

Byggd 1991 med inombordare, en "bensinare". Segel från 2002, med Furlexrulle. VHF och GPS från 2005. Båten har "nya brunnen" och är en av de första båtarna med den. Tror den första har nr. 88 eller 89.
"Poängmässigt" ligger den ungefär som 37:an (10 poäng under). Om då min värdering av 37:an på 110' är något sånär rätt borde alltså 94:an ligga på runt 140' i kraft av den "nya sittbrunnen". Begärt pris är 198'. Det är svårt att värdera båtar med "nya" sittbrunnen eftersom det inte har funnits så många ute. Men i höstas var det en båt ute för 150'. Om den såldes eller bara togs bort vet jag inte. Den var bara ute några dagar innan annonsen försvann.

Aphrodite 101 - Ingemar

Nu kom den ut, 101:an från i höstas. Då begärde man 325', nu begärs 285'. Det priset är bra mycket mer realistiskt än i höstas. Visserligen verkar båten vara i fint skick. Framförallt är den bra uppgraderad "inomhus". Seglingsmässigt finns nog en dela att göra. Bla behövs nya segel. Prismässigt borde den väl ändå ligga mellan 200 och 250'.
Jag får väl sätta in den i "prisanalysen" och se hur det ser ut. Sedan 2007 har ändå följande uppgraderats:

Seldéns rullsystem år 2007
Genacker ny 2009
Motor, Yanmar 2YM 15, 2-cylindrig dieslel på 14 hkr 2009
Propeller Gory Folding 2009.
Plotter Garmin GPSMAP 520 2008
Autopilot Raymarine ST 200 Plus 2007
Vindinstrument Nexus 2008
Logg och lod Silva 2007
Kompass Suunto
Dieseltankmätare och färskvattenmätare 2008
Voltmeter och ampèrmeter 2008
Solcellspanel, 64 Watt 2008
Färsk- och sjövattenpumpar, elektriska 2008
Wallas 1300 värmare 2009

Lady - Kent

En Lady tillsom ligger i Uddevalla. Tio år gamala segel men annars verkar den väl OK. Priset: 260'. Den Lady II som ligger ute redan verkar vara en bättre affär.

Cayenne - SWE 14 - prissänkt

"Peppar" - SWE 14, är prissänkt från 385' till 350'. Som sagt har jag inte riktigt någon uppfattning om prisbilden på Cayenner, men den här är faktiskt ganksa välutrustad och "uppgraderad". Tack-tick instrument, segel m.m. från andra halvan av 00-talet.

Dynamic - prissänkt

Dynamic 35:an i Mönsterås prissänks från 390' till 377'. I min, möjligen lite skeva, prisbild är detta ändå minst 100' för mycket!

Prissänkning

Än så länge har det inte hänt mycket på Blocket denna helg, men det kanske är på söndagarna det är mest aktivitet?
En J/80 - SWE 557 - har dock prissänkts från 239' till 219'. Den ligger i Göteborg vilket känns en smula jobbigt. Sjuttsingen vet om inte SWE 468 är en bättre affär. Begärt pris är 225'. Den finns på Saltis och ev. går det att överta en bryggplats där ute. Då kan man onsdagssegla!

RSS 2.0