Dynamic 35

BÅTFAKTA
L.ö.a 10,68
L.v.l 9,50
Bredd 2,50
Djup 1,60
Depl. 3.100
Köl (bly) 1.350 (44%)
Stor+genua 67,6 kvm
SRS (2012) 1,270
SRS utan spinn 1,235
Masthöjd 14
Konstruktör Jan Kjaerulf
Tillverkad 1985 - 1990
Båtdatablad
Båten ritades som en uppföljare till Aphrodite 101. Den skulle vara:
  1. snygg, snabb och funktionell
  2. relativt billig
  3. hög kvalitet
  4. entyp
I Danmark är den också entyp men i Sverige är det ingen klass. Båten har en extrem kölkonstruktion, en sk skedform, vilket innebär att den för sin storlek är extremt grundgående (1,60). Den hade från början ett LYS på 1,28 vilket är mycket högt för en 35-fotare. 2011 blev den "nedklassad" till 1,26 men nu, 2012 har den fått 1,27. Kritiken mot båten har varit att den är extremt vek. Jag kommer ju att segla den med enbart fock så jag TROR att det inte är något stort problem.
Båten är ju lite extrem, men jag har fått för mig att detta är rätt för mig. Mest en känsla. Måste ju givetvis provsegla innan man köper.
Prisbilden är osäker eftersom det finns så få. Det såldes en D 3000 förra året som varit ute till frsäljning över ett år för 275'. Det fanns en 35:a till salu i Köpenhamn förra året och de begärde runt 320' för den. Kanske blir det lite för dyrt?
DYNAMIC 3000 är inte riktigt samma båt, det är en utveckling, om jag fattat rätt. Den har fått "normal" köl. Den är 30 cm kortare och två centimeter bredare och skall enligt uppgift väga 2,6 ton (men den uppgiften verkar tveksam). 60 kvm segel med genua är sju kvadrat mindre. LYS talet anges till 1,25 vilket är 0,03 lägre än 35:an. I 2012 års tabell finns den inte med.
Det fanns en med mätbrev förra säsongen som fått 1,22. Kanske kör dom med bara fock.
Plus & Minus (i mitt perspektiv)
Plus
Snygg och snabb seglare
Mantåg och pulpit?
Inombordare
Minus
Inte alltid självslående fock
Kräver mätbrev
Priset
Fundering
Någon slags drömbåt! Kräver nog att seglas för att se om den håller vad den lovar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0