Kravspecen

Och så var det kravspecen. Vad ska den kommande båten användas till och hur vill jag ha det? Man kan ju se det lite på två sätt. Dels vad jag skall ha båten till, hur den skall användas och dels specifika egenskaper som jag vill att båten skall ha. Är det samma sak? Dessutom är en del krav oåterkalleliga "skall" krav och en del mer eller mindre kraftiga önskemål, "bör" krav. Kanske av olika dignitet; bör, borde, vore bra om, etc.
Användning
Jag avser att kappsegla minst tre till åtta helger per säsong. Att kunna segla entyp vore kul men inte ett absolut måste. Utöver det tänker jag mig att kunna dagsegla någon gång med fru och kamrater, när det är fint väder. Det vore också kul att kunna sticka iväg på en grabbsegling någon helg per säsong. Dessutom vill jag kunna övernatta något så när bekvämt i samband med kappseglingar där det krävs lite längre transporter.
Egenskaper
Jag vill ha en relativt snabb och välseglande båt. SRS bör hamna på minst 1,20 +-0,03. Det skall inte behövas massor av folk ombord för att segla. Jag vill kunna kappsegla på två, på ett vettigt sätt, och segla ensam på transporter och nöjesseglingar.
Båten SKALL ha:
  • partialrigg
  • minst två fullängdskojer (helst fler)
  • någon form av matlagningsmöjlighet
  • logg och kompass
  • spinnaker med utustning
  • om backstag måste den kunna seglas och kappseglas med självslående fock
Båten BÖR vara utrustad med:
  • minst fyra fullängdskojer (2 meter)
  • självslående fock i standardutförande eller med mätbrev uttaget
  • enklare pentry
  • två vettiga segelställ. Ett till kappsegling och ett till nöjessegling (alternativt skall prisbilden tillåta ett helt nytt ställ.
VORE BRA om båten hade:
  • kylbox, åtminstone en energisnål portabel box
  • pulpit och mantåg (man blir ju inte yngre)
  • moderna instrument; VHF, Logg, Lod, Vind, Kompass och Plotter
  • rullfock
  • inombordsmotor
Får nog anledning att komplettera detta inlägg mer än en gång.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0