Köpes funeringar

SWE 41 är en MYCKET fin båt. Det finns egentliigen ingenting att anmärka på. För att få båten som jag vill ha den kommer det at krävas en del uppgraderingar, men det är ingenting som är ett måste och det är inga stora saker. Tämligen omgående skulle jag vilja ha fockskotningen dubblerad till bägge sidor och jag tycker att motorfästet behöver bytas till något enklare. Ett jobb för första vintern. Vagga (13.855:-), täckställning (5.995:-) och pressenning (2.600:-) behöver inhandlas för c:a 22.500:-.
På lite längre sikt skulle jag vilja installera fintrim på backstag och storskot samt dubbelkomando för övrigt trim. Det är inget som påverkar priset och behöver göras på de flesta andra båtar också, inklusive SWE 27.

Vid ett samtal med "Smaragdnestorn" som mycket väl känner till båten menade han att -"Klart att båten är fin. Den har ägts och seglats av en pedant i 35 år, i en vassrugge." Med "vassrugge" avser givetvis denna västkustseglare Mälaren! Han påpekade också att masten på 41:an är av en speciell typ (Skarven) som skall vara mycket bra. Mastprofilen är inte godkänd enligt entypsregeln idag men eftersom båten är utrustad med den från början finns dispans för just denna båt. Säljaren nämnde också detta och vidhöll dessutom att de nya seglen är specialdesignade av North och regerande svenska mästaren för just denna mast.
Om en topp-båt med "nya brunnen" "skall kosta" 190 - 200' skall det bort 20 - 30 för "gamla brunnen". Skicket är plus 20' och avsaknad av vagga och täckställning är minus 22.500:-. Då får vi ett pris mellan 160 och 180'.
När jag satt och funderade på detta ringde "Stig". Mats vill inte gå ner längre än till 200' men Stig trodde att jag skulle kunna få den för 190' om jag ringde och lade ett bud. Jag svarade att jag tyckte det var för mycket men lade ett motbud på 170' som Stig sade var "omöjligt". Vi enades om att höras i slutet på veckan. Förresten dubbelkollade jag med "Stig" att det inte finns värmare i båten och att det saknas täckställning. Båtvagnen är av en typ som kräver lastbil för att flyttas och jag sade att -"då kan han behålla den och sälja den separat, så köper jag en ny i höst."
SWE 27 är i grunden en cruisingbåt med både ugn, kyl och värmare (fotogen). Den har också haft mantåg och pulpits. Mantågsstöttorna finns kvar på däck men pulpits är "borta". På den här båten finns det en del pyssel. "Smaragdnestorn" berättade dock att "alla" master är skarvade eftersom man inte kunde eloxera så långa maströr "på den tiden". Ingen ko på isen alltså. Däremot bör skadan på basinredet repareras eftersom det har som funktion att styva upp båten. Det är inte helt ovanligt med sprickor i bakkant på förpiken som på 27:an. Han berättade att man vid ett SM för "tusen år sedan" haft hård vind och grov sjö och att flera båtar då spruckit i basinredet.
Höljet till "rullen" behöver bytas, det är sprucket. Kölsvinet behöver rengöras och målas. Ev. behöver brickor och muttrar bytas. Bottenstockar behövs inte, enligt "nestorn" men jag tror att det skulle vara bra. Inte minst med tanke på att det hindrar vatten från att rinna in i "svinet". SWE 41, 65 och 134 som är/var "toppbåtar" på SM har bottenstockar, så fan vet.
Teaken i sittbrunn behöver lackas och ev. epoxibehandlas. Sprayhoodfästet behöver bytas, fotpump till färskvatten installeras och färskvattentanken kopplas in. El till solpanel och länspump behöver dras om och en skotbalk installeras. Gällande vinterförvaring och trim behövs samma åtgärd som på 41:an. Med samma resonemang som ovan och ett avdrag på 20' för skicket skulle man hamna på 130 - 140' för "Tingeling".
Om det inte blir något med 41:an tror jag att jag skall åka upp till Västerås och ta en seglingstur och sedan lägga bud på 135 eller 140. Möjligen gör jag en resa till Ljungskile först. Det blir i så fall på måndag eller onsdag nästa vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0