Roadtrip i Mälardalen

Då har jag varit i Västerås och Kungsör idag för att titta på Smaragder. SWE 27 i Västerås och SWE 41 i Kungsör. Det blev en biltur på knappt 8 timmar och c:a 33 mil inklusive ett stopp på Sibylla i Köping.


SWE 27 Tingeling 2 var första stoppet. Hon är omlackad i en snygg ljusblå färg och har däcket i grå Treadmaster. Jag gillar Treadmaster ger ett enormt bra grepp för fötterna. Seglen är riktigt fina, segelkapell och sittbrunnskapell är i bra skick. Sprayhooden OK men bågarna behöver repareras.
Invändigt är den ganska OK, med kylbox och en fin gasspis med ugn. Den har också en fotogenvärmare med vattenb uren värme. Vattentank i fören som inte är inkopplad och fotpump för färsk och saltvatten i diskhon.
Kölsvinet var inte torrt och muttrar och brickor rostiga. Såg inte så bra ut.
Motorn är nästan ny, från 2010, med laddning och elstart, men ingen fjärrkontroll för varken start eller växel. Verkar ändå funka bra.
Backstaget regleras med selftailingwinchar av en typ jag aldrig sett. Men det verkar fungera bra och det fanns också en funktion att "backa" wincharna. Skotwincharna är från 2008 och selftailing. Helt OK.
Avlastarna är nya sedan 2008 och i bra skick. Tampar och block m.m. verkar också vara i fint skick. Storskotvagnen är placerad på sittbrunnsdurken vilket är ovanligt. Ingen skotbalk.
En stor lucka i sittbrunnsdurken gör att man kommer åt spillvattentanken och kan hålla den ren. Pump fanns, manuellt i sittbrunnen och en elektrisk i kölsvinet. Den elektriska hade eget batteri som en nödlösning. Behöver fixas. Det var rejält med vatten i tanken.
Batterierna, tre stycken, laddas med två solceller, en fast på rufftaket och en lös på akterdäck, samt från motorn och det fanns också en laddare  i båten.
Riggen är det stora frågetecknet. Den var skarvat strax under spridarna. Har den varit av? Fallen var också i stor utsträckning dragna utanpå. Jag minns inte om det var något fall som gick invändigt. En Furlex var monterad, nedsänkt i däck. Verkade vara en bra lösning, men "trumman är spräckt men fungerar ändå" sade säljaren.
Helhetsintrycket är att båten är ganska välutustad men att den inte är helt ok, underhållen och ompysslad. Det var skitigt och en del tampar och sladdar var inte ordentligt dragna och fastsatta. Vill jag ha båten då? Kanske är svaret, men det är en prisfråga. Han får nog gå ner under 140' för att jag skall vara riktigt het på den. Om ens då. Förresten saknas täckställning och vagga, men det finns en extra mast.


SWE 41, namnet missade jag, var riktigt, riktigt fin. Nytt Northställ och nya fina kapell till både fock och stor. Hamnkapellet och sprayhooden verkade också i stort sett nya. Mycket bra skick. Spinnakrarna tittade jag inte på men sälaren menade att de är OK, och att det fins ett OK semesterställ också.
Invändigt var den jättefin med robusta träarbeten. Garderoben på styrbordssidan var extra bred och funkar säkert jättebra för segelställ och flytvästar. Mycket skåp och lådor.
Värmare missade jag om det fanns och spisen glömde jag titta på. Salt och sötvatten fanns draget till diskhon, men det var två mindre dunkar i stuven i sittbrunn som gav färskvatten. Ett stort stuvutrymme under sittbrunnen med en utdragbar låda för matvaror. Kylen var en portabel 12 V kyl som var placerad framför masten. Ett cigguttag gav den ström och det fanns spännband för att hålla fast den.
I kölsvinnet var det inplastade balkar och det var helt torrt. Rostfria muttrar och brickor samt en stor rostfri centrumlyft. Stropp fanns också. Båten var mycket välventilerad.
Seglingsutrustningen var i viss stycken av äldre modell, bla skotades hon bara på ena sidan, men allt var i mycket bra skick.
Motorn var OK men motorfästet var någon slags egen "uppfinning" och det finns nog bättre. I stuvfacken var det miutiös ordning,
Båten är mycket väl underhållen!
Säljaren tyckte att det skulle gå att hitta köpare för 220'. "Det gäller bara att hitta rätt köpare". Det tror inte jag båten skall ner MINST 50' för att vara konkurrensduglig. Är jag intresserad? JA, för "rätt" pris. Jag pratade med Stig på hemvägen och han skulle ta ett snack med Mats och åtekomma i början på veckan. Jag kan nog tänka mig att betala 150 - 170' för henne. Hon har varken vagga eller täckställnng vilket drar ner priset med nästan 20'.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0