Kravspecen - uppdaterad

KRAVSPEC – NY BÅT

Och så var det kravspecifikationen. Vad ska den kommande båten användas till och hur vill jag ha den?

Man kan ju se det lite på två sätt. Dels vad jag skall ha båten till, hur den skall användas och dels specifika egenskaper som jag vill att båten skall ha.

En del krav ställs direkt mot båttypen (kojlängd, riggtyp etc). Andra krav är på utrustningsnivån. Uppfylls dom inte går det att komplettera efteråt men då är det en kostnadsfråga.

Dessutom är en del krav oåterkalleliga "skall" krav och en del mer eller mindre kraftiga önskemål, "bör" krav. Kanske av olika dignitet; bör, borde, vore bra om, etc.

Användning

Jag avser att kappsegla minst tre till åtta helger per säsong. Att kunna segla entyp vore kul men inte ett absolut måste. Ett aktivt klassförbund vore kul.

Utöver det tänker jag mig att kunna dagsegla någon gång med fru och kamrater, när det är fint väder.

Det vore också kul att kunna sticka iväg på en grabbsegling någon helg per säsong, vilket kräver fullängdskojer.

Dessutom vill jag kunna övernatta något så när bekvämt i samband med kappseglingar där det krävs lite längre transporter.

Egenskaper

Jag vill ha en relativt snabb och välseglande båt. SRS bör hamna på minst 1,20. Om båten har genua i standardutrustning bör SRS vara ännu högre, eftersom inmätning som fockbåt sänker SRS med minst 0,01.

Det skall inte behövas massor av folk ombord för att segla. Jag vill kunna kappsegla på två, på ett vettigt sätt, och segla ensam på transporter och nöjesseglingar. Det kräver en liten självslående fock och större storsegel vilket innebär partialrigg.

Man blir inte yngre och vigare vilket kräver en båt som har ett lättarbetat däck och gärna mantåg och pulpits.  Jag vill inte ha ett smalt ”svårbalanserat” skarndäck.

Jag har fått nog av att slipa rostiga järnkölar. Vill ha bly!

BÅTEN

Båtens egenskaper går knappast att ändra utan jättemycket jobb eller till väldigt hög kostnad. Det är inte aktuellt. Jag vill ha en båt som är så ”färdig” som möjligt. Lite uppfräschning och lite nya prylar är ok, men det skall inte bli något ombyggnadsprojekt.

Skall ha

•               Pris < 200’

•               partialrigg

•               minst två fullängdskojer (helst fyra)

•               Pentry

•               Självslående fock

Bör ha

•               SRS >= 1,20

•               minst fyra fullängdskojer (2 meter)

•               självslående fock i standardutförande eller med mätbrev uttaget

•               Inombordsmotor

•               Entypssegling

•               Levande Klassförbund

•               Hyfsat styv (inte kräva åtta man på relingen)

•               Lättarbetat däck

•               Blyköl

•               En fördel om båten får plats i Askvik

UTRUSTNING

Utrustningen däremot behöver ju inte nödvändigtvis finnas. Den kan kompletteras efteråt. Däremot är det ju en prisråga. Ju mer utrustning desto mer kan man tänka sig att betala eller tvärt om.

Eftersom båten skall kappseglas kräver det fina segel. Jag vill ha spinnaker! Så mycket av trimmet som möjligt skall vara dubbelkommando och utväxlat. Det skall inte krävas två händer för att trimma. Backstag är inget hinder eftersom båten skall ha, och seglas med, självslående fock.

Bör finnas

•               Hyfsat cruisingställ – max c:a 5 år

•               Raceingställ

•               Spinnaker med utrustning

•               Pulpits

•               Mantåg

•               Rullsystem till focken

•               Plotter

•               Logg

•               Kompass

•               Lod

•               Vind

•               VHF

•               Autopilot

Vore bra:

Fintrim till backstag

Fintrim till storskot

Kaskadutväxlat fockskotsystem

”Hölster” till spinnakerbommen

Dubbelkomando till så mycket som möjligt

 

MODELLER

Egentligen finns det ingen båt som svarar upp mot alla krav. I alla fall inte inom budget som är 200’. Kravet på självslående fock och inombordare ställer till det men även kravet på SRS - 1,20.

NF, Smaragd, 11:a och 101:a är de enda som klarar kravet på självslående fock som standard. Bara 11:an klarar kraven på SRS, Smaragden och Elvan har inte inombordare. Elvan har inte heller pentry.

 

Några båtmodeller har, eller kan ha, självslående fock, men har genua i grundutrustningen. Det innebär att man måste mäta in den som fockbåt i SRS. Carrera, Cayenne, Lady Helmsman, Dynamic 35, Dynamic 3000 är några exempel. Det är svårt eller omöjligt att hitta sådana modeller inom budget.

 

 

Modell

Smaragd

Dynamic 35

101

Elva

Carrera

Cayenne

Lady II

NF

J/80

Pris < 200’

JA

NEJ

JA

JA

NEJ

NEJ

NEJ

JA

NEJ

SRS > 1,2

NEJ

JA

NEJ

JA

JA

JA

JA

NEJ

JA

7/8 -  rigg

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

2 Kojer

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

Pentry

JA

JA

JA

NEJ

JA

JA

JA

JA

NEJ

Selftacker

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

NEJ

OK styvhet

JA

NEJ

JA

NEJ

JA

JA

JA

JA

NEJ

OK Däck

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

NEJ

JA

4 kojer

JA

JA

JA

NEJ

JA

JA

JA

JA

NEJ

Utan mätbrev

JA

NEJ

JA

JA

NEJ

NEJ

NEJ

JA

NEJ

Inombordare

NEJ

JA

JA

NEJ

JA

JA

JA

JA

NEJ

Entypssegling

JA

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

JA

Levande KF

JA

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

JA

JA

JA

In i Askvik

JA

JA

JA

JA

JA

NEJ

JA

JA

JA

Blyköl

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

NEJ

JA

Summa JA

13

10

12

9

11

10

12

11

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slutsatsen av den tabellen är att fem av båtarna går bort för att de spräcker budgeten. Det är ju den enda punkten man INTE kan kompromissa med. Har man inte stålar så har man inte.

Då återstår Smaragd, 101, Elva och NF.

Vad gäller priset är min förhoppning att man skall få in en Dynamic inom budget, men det är nog bara ett önsketänkande.

Ranking

Jag gör en liten ”ranking” utifrån ”JA”-tabellen ovan. Rankingen borde alltså spegla kravuppfyllelsen. Skall inte sammanblandas med ”Topplistan”. Intressant också att den inte är särskilt lik ”topplistan”. Bara ”Smarren” håller i båda listorna.

 

Plac.                      Båttyp                      Poäng

1.                   Smaragd                             13

2.                   Aphrodite 101                      12

3.                   Lady II                                12

4.                   NF                                       11

5.                   Carrera                               11

6.                   Cayenne                             10

7.                   Dynamic 35                         10

8.                   EMOD                                   9

9.                   J/80                                     8

Jag får nog anledning att komplettera denna spec. mer än en gång.....


Kommentarer
Postat av: Viktor Lundgren

Hej!



Det känns ju som att du har rätt bra koll (och bra smak!), men här kommer några kommentarer. Har haft en Carrera (SWE-3) och har nu en Smaragd (SWE-12).



Det finns ju några Smaragder som har en liten bensin-inombordare som dom lyfter ur när dom ska kappsegla (Johan Davidsson som alltid vinner SM gör tex så). Lite mek. naturligtvis, men det kanske kan vara en gyllene kompromiss.



Carreran seglade jag själv, men det är lite knöligare i och med att seglen är större och man får hoppa lite mellan sittbrunnarna när man hissar segel. Att segla en Cayenne själv verkar ju rätt jobbigt utan att ha testat det. Jag har aldrig seglat Cayenne överhuvudtaget, men många Carrera-seglare som har gjort det upplever den som lite "tråkig".



Smaragden funkar väldigt bra att segla själv (bättre än Carreran), dock så saknar jag inombordaren när man ska lägga till. Det blir en väldigt lång bromssträcka med en 4 hästars utombordare!



Om man jämför seglingsegenskaperna mellan Smaragden och Carreran så märks det att Carreran är en tyngre båt. Det är "power" när man har fått upp farten i en Carrera och det känns som om ingenting kan stoppa den. Smaragden tassar fram lite mjukare och rör sig bättre när det blåser lite mindre.



Om du planerar att segla 3-8 tävlingar om året så tycker jag definitivt att du ska satsa på en Smaragd, främst ur entypssynpunkt. Det är väldigt utvecklande och kul att segla mot likadana båtar. Det finns också en viss marknad för begagnade segel.



Hör gärna av dig om du har några frågor! Finns du i Stockholmstrakten så har Smaragdförbundet Pub på Järnet i Gamla Stan nu på torsdag 8/3 kl 18.



Mvh/Viktor Lundgren

2012-03-02 @ 22:39:15
Postat av: Håkan

Tack för dina synpunkter!

2012-03-03 @ 17:11:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0