Lady Helmsman

BÅTFAKTA
L.ö.a 12,10
L.v.l 9,48
Bredd 2,69
Djup 1,75
Depl. 4.700
Köl (bly) 2.000 (42%)
Stor+genua 59 kvm
SRS (2012) 1,186
SRS utan spinn 1,143
Masthöjd 14,5
Konstruktör Håkan Södergren
Tillverkad 1976 - 1985
Antal tillvekade 195
"En modern kustkryssare" som ett mer klassiskt lång-smalt alternativ till dåtidens halvtonnare, presenterades Ladyn som när den lanserades. I Curt Gelins test anser han båten underriggad. Riggen är en enkelspridar rigg med backstag och genomgående mast.
Båten har sex kojplatser som så vitt jag förstår har fullängd, toalett mellan salong och förpik och hygglig ståhöjd åtminstone vid pentryt.
Kvaliteten på bygget och inredningen verkar vara helt OK, även om det saknas lite i finischen på en del båtar.
Eftersom den ansågs underriggad kom en variant på slutet som kallades Lady GT. Den hade högre rigg och mer segel. Skillnaden mot en "standard - Lady" enligt klassförbundet är "Längre mast och bom, framflyttat förstag, skegg och roder fritt". Endast tio exemplar tillverkades.
SRS-GT (2012) 1,217
SRS-GT utan spinn 1,175
Det finns ytterligare en variant. Lady II. Lady II är helt enkelt en Lady med nytt segelplan. Skillnaden enligt klassförbundet är "Längre bom, framflyttat förstag, skrov och roder original." Jag kan inte hitta någon information om hur många Lady II det finns.
Tanken med Lady II var att så många båtar som möjligt skall mäta in som Lady, Lady II eller GT för att klassen inte skall "falla sönder". Därför är klassreglerna utformade så att: "För Lady II och Lady GT är att alla Lady's som har rigg eller segel som inte mäter in som standard Ladies men klarar Lady II måtten är Lady II. På samma sätt blir alla Ladies och Lady II som modifierats mer i roder och/eller skegg än Ladyreglerna tillåter Lady GT".
SRS-Lady II (2012) 1,210
SRS-Lady II utan spinn 1,169
Båten är en entypsbåt med klassregel, egentligen tre klasser. Det finns ett klassförbund, men verksamheten verkar föra en ganska tynande tillvaro. En viss aktivitet finns dock. Den kappseglas inte entyp. Inte i någon av klasserna.
Plus & Minus (i mitt perspektiv)
Plus
Självslående fock
Pulpits och mantåg
Toalett
Inombordsmotor
Minus
Priset - för dyr
Mätbrev om man vill segla med bara fock
Fundering
Ladyn är nästan lika stor som Cayennen men väger betydligt mindre. Även om detta är en stor båt funkar det nog hyggligt att segla den själv. Eftersom jag vill kunna segla med bara fock kräver det en Lady II eller en GT för att det skall funka på ett bra sätt. GT finns max tio stycken och lär väl inte gå att få tag i men det är inte jättemycket jobb att göra om en Lady till en "tvåa". Men kostar en massa gör det för ståts eftersom det kräver ett nytt krysställ.
Jag vet inte så mycket om Ladyn, men jag såg en på Gålökannan i höstas och blev lite förtjust. Den är snygg, och stor. Båten på Gålökannan seglades med bara självslående fock och utan spinnaker på LYS 1,19 om jag inte minns fel. Det borde innebära att det var en II:a eller en GT. Den båten hade mätbrev så den kan vara modifierad på nåt annat sätt. Den hör hemma på VBS och kappseglas ganska flitigt.
Det här är den båt i "listan" som är mest familjebåt, mäjligen tillsammans med NF. På det sättet är den inte riktigt "min grej", men visst kan man kappsegla den och visst passar den hyggligt i min spec. Tyvärr klarar den knappast min budgetram. I höstas fanns det fyra båtar på Blocket. Två för 350', en för 325' och en för 269'. Den fjärde som såldes i oktober var en tidigt tillverkad båt (1977), nummer 7.
I går kom det ut en båt. Det var "den tredje". nr. 66 som man begärde 325' för i höstas och nu 350'. Jag färstår inte den logiken men det känns ju som att båtarnas "riktpris" ligger någonstan mellan 270 - 300'. Därmed inte sagt att det inte kommer att säljas någon båt för 350'. Man vet aldrig. Hur som helst - för dyrt för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0