Onsdagssegling 2012-05-30

Seglade NF igen. Vi kom iväg sent då skepparen var sen. Jag hämtade upp honom vid starten och samtidigt som han hoppade ombord gick fem minuters skottet. Bara att hissa segel och sticka iväg.
Bara fyra åtar i fältet och mycket svag vind vid starten. Vi var efter redan från början eftersom vi låg i bleke när skottet gick. När vinden trots allt kom, fic vi en liten fördel av att ligga i lovart. Vi var på god väg att komma i fatt vid rndningen tll läns men pga av en vindvridning just när vi satte spinnaker blev vi lite frånåkta igen.
En mycket brant men rolig spinnakerbog och vi var på väg i fatt igen när vinden mojnade och vi blev efter igen.
Kul segling, när det var vind och fint väder men lite kallt. Trots allt blev vi nog sist!

Prisanalys - Smaragd

Då är det kanske dax för en analys av Smaragdpriserna. Jag har följt marknaden sedan hösten 2010 men av någon outgrundlig anledning har jag slängt dokumentationen för 2010 och våren 2011. Det jag har kvar är alltså händelser på "Smaragdmarknaden" sedan sommaren/hösten 2011.

De båtar som var ute till försäljning under våren 2010 är alla sålda även om det inte är verifierat. Det kan ju finnas säljare som ångrat sig och behållit båten.

From maj 2011 har det varit 15 Smaragder till salu. Hösten 2011 gjordes två verifierade avslut och under våren (2012) har det hittills gjorts 2 verifierade avslut. Ytterligare fyra båtar har "försvunnit" från Blocket, två i höstas och två i år. Om vi utgår från att dessa fyra också sålts blir det alltså åtta försäljningar sedan september 2011. Stämmer bra eftersom det idag finns sju båtar till försäljning på Blocket.

Verifierade avslut 2011

Båt Begärt pris
SWE 30 160.000
SWE 57 180.000

Verifierade avslut 2012

Båt Begärt pris
SWE 174 220.000
SWE 94 198.000

Ej verifierade avslut 2011

Båt Begärt pris
SWE 172 230.000
Okänt (nya) 150.000

Ej verifierade avslut 2012

Båt Begärt pris
SWE 65 135.000
SWE 33 128.000

Av de fyra verifierade avsluten är två med den nya brunnen och två med den gamla. De "gamla båtarna" såldes förra året. Den ena av dom, SWE 57, var mycket fin, välvårdad och välutrustad med bla ett ganska nytt racingställ och ett gammalt för cruising. Utombordare med fjärrkontroll, renoverat skrov och däck och mycket snygg invändigt.

Årets sålda båtar verkar båda ha varit i toppklass när det gäller ruff och övrigt underhåll. Båda har också haft inombordare. SWE 174 har sannolikt relativt nya segel.

SWE 30 var jag och tittade på. Hon hade en OK dieselmotor med rak axel och såg bra ut invändigt. Seglingsmässigt var det mesta orginal från början på 80-talet. Sannolikt gick hon för runt 130 - 140'.

De overifierade avsluten från i höstas gällde båda båtar med nya brunnern. Annonserna var knapphändiga men 172:an hade rulle och inombordare om jag inte missminner mig. Den "utan nummer" hade en hyggligt ny utombordare och den toksänktes från 200 till 150' i september. Min gissning är att den nummerlösa såldes för 150 och att 172:an ligger osåld i en lada någonstans i Stockholms skärgård.

Årets overifierade är med gamla brunnen, men 33:an har blivit ombyggd. Den har en "modern" brunn med självläns och två längsgående tofter. Den har också teakdäck. 65:an är av racingstuk men har nog inte kappseglats sedan runt 2005 - 2006. Fixad köl och roder samt ett hyggligt ställ som kanske kan användas för kappsegling en säsong till. Meriterad med pallpllatser på SM. Min gissning är att 33:an sålts och att man "get upp" med 65:an. Den har varit ute till försäljning länge, och kommer nog ut igen även om jag tycker att 135' är ett ganska realistiskt pris för båten.

Det är lite svårt att värdera marknaden för båtar med nya brunnen eftersom det inte finns så många objekt på marknaden. Det är i sig lite underligt eftersom det, om jag begripit rätt byggts fler båtar med nya brunnen (nr. 88 - 215) än med gamla (nr. 1 - 87). Det verkar också som om köparna i första hand vill ha nya brunnen. Den slutsatsen drar jag eftersom "köpesannonser" på Smaragdförbundets hemsida oftast gäller båtar med nya brunnen. Det skulle också kunna vara skälet till att prisskillnaden mellan båtar med nya resp. gamla brunnen verkar öka.

Om Smaragder skall säljas ska dom vara extremt fina innuti, helst med nya dynor, kylbox, sjö och sötvattenpump, värmare, alla instrument inklusive plotter, inombordare eller nyare utombordare helst med fjärrkontroll och åtminstone ett hyggligt segelställ. Om den då har nya brunnen verkar priiset hamna runt 200' och med gamla runt 170 - 180'. Med reservation för att båtar med gamla sjunkit drastiskt i pris senaste året.

Båtar med nya brunnen går antagligen att sälja för runt 140 - 150' även om dom inte är topputrustade. Båtar med gamla brunnen verkar helt "osäljbara" om dom inte är riktigt fina. Det finns tex två båtar, en racingbåt med ny utombordare och en cruisingbåt med en nyare dieselmotor på blocket. De ligger ute för 170 resp. 155' och verkar inte bli sålda. Båda är visserligen prissänkta aldeles nyligen, så vi får väl se.

SLUTSATS

En båt som är riktigt fin med nya brunnen,  fräch motor, uppdaterade trim, fall och skotlinor, och hyggliga segel kostar knappt 200'. Om den inte är i toppklass sjunker priset drastiskt och kan möjligen hamna runt 140'.
En båt med gamla brunnen är praktiskt taget osäljbar om den inte är i toppklass. Då kanske man kan få runt 150' för den. Annars är vi nog nere på runt (kanske drygt) 100'.
Grymt mycket båt för pengarna!

SWE 37 - igen

Nu kom i alla fall SWE 37 ut igen. Den är prissänkt med ytterligare 4'(?), och priset är nu 155'. Varför man nu gör så? Inte blir väl jag mycket mer intresserad för att priset är 4' lägre?
Tydligen har man fixat rullen och frächat upp sittbrunnen också. Båten är sjösatt och påmastad men inte seglingsklar förrän i början på juni.
Den här båten verkar väldigt fin. Hyfsat ny dieselmotor (med rak axel), fullt utrustad med elektronik, välvårdad. På bilderna kan man ana att det är dax för nya dynor eller i alla fall omklädning. Den har stöttor och täckställning m.m. Det som drar ner värderingen lite är behovet av nya segel (60') och sannolikt behöver den en del uppfrächning av trim och block och sådant.
Min värdering hamnar på c:a 130', men jag kan tycka att den kan vara värd ett besök efter midsommar. Å andra sidan är den inte såld vilket möjligen visar att min tes om båtar med gamla brunnen, är riktig. Botten har gått ur marknaden. Om inte 65:an heller är såld har det inte gjorts någon affär alls i år med båtar med gamla brunnen. 33:an som verkar vara såld är mycket speciell med en helt "egenbyggd" sittbrunn och teakdäck. Den låg dessutom ute för 128' och kan ju gått för nedåt 100.
Om man jämför 37:an md 27:an så får man väldigt mycket grejer för dom 15' som  man får lägga emellan. Å andra sidan är det svårt att jämföra eftersom 27:an är mer en racingbåt medan 37:an är en cruisingbåt.
Jag blir ändå inte riktigt klolk på båtmarkanden!

SWE 27 - prissänkt

Nu prissänktes SWE 27, Tingeling 2. Den sänktes från 190' till 170'. I min analays är den värderad till 180! Enda båt som har värdering som är högre än priset på Blocket. Det verkar vara ett mycket bra pris på en välutustad båt. Tyvärr är den med den gamla sittbrunnen. Den har dock nya segel och ny motor. Om man får tro bilderna är det storskotsystemet som behöver åtgärdas och om det finns vagga framgår inte.

Denna prissänkning videmerar min tes att de gamla båtarna nästan inte är säljbara. Därför är det extra konstigt att SWE 65 och SWE 37 inte kommit ut igen utan faktsikt verkar sålda.

 

Den här måste nog faktsikt ses!

SWE 33 - borttagen

Nu är SWE 33 också borttagen. Det är Smaragden med ombyggd sittbrunn och teakdäck. Det verkar faktiskt som om den blivit såld då annonsen "bara" varit ute i en månad och 20 dagar.

Ornö runt

Seglade Ornö Runt med en klubbkompis i hans C40. Häftig båt med en riktigt lång vattenlinje. Kryss men sträckbog långa styckn upp i Ornö Ström. Det gick ganska bra tycker jag.  Sedan runda vid norra änden, och läns ner på utsidan. I början blåste det vväldigt lite och då gick det inget vidare. I takt med att vinden ökade seglade vi också böttre och bättre. Vid rundningen på södra änden tog vi ner spinnen tidigt men tappade ingenting på de båtar som behöll den uppe. Kryss mot mål gick sådär. I början tycker jag vi seglade välk lågt men sedan gick det bättre. Smaragdklassens segrare SWE 57 Oriole, rundade till kryss samtidigt som oss. Vi fick rejält med pisk då den säkert gick minst 5 grader högre än oss med samma fart, åtminstone på första benet.
Vi kom 4 i klassen och 22 totalt. Det måste nog betraktas som godkänt?

Onsdagsseglingar

Jag har ju helt glömt att skriva om seglingar här på Bloggen. Snacka om fokuserad på Smaragdförsäljningar. Jag har seglat två onsdagsseglingar med en klubbkompis NF.
Onsdagsseglingarna går utanför Gålö och det är Gålö BK som arangerar. Väldigt trevligt med lite kappsegling mitt i veckan. Den första sket sig direkt eftersom vi var sena. Startade c:a 10 minuter efter skottet. Då var den dan förstörd.!
Den andra blåste det inget på. Vi låg och "guppade" i en timme strax före Gråmossa, och sedan åkte vi hem.

Smaragd - SWE 41

En Smaragd till ute på Blocket. Nr 41 som är från c:a 1977 och följdaktligen har den gamla brunnen. Begärt pris är 225'.
Den har nya racingsegel, nästan ny motor och nya kapell och sprayhood. Invändigt ser den väldigt fin ut på bilderna.
Säljaren skriver:
"OBS!
Båten är extremt välhållen och en av de absolut bästa i klassen!
Klar för kappsegling med alla trimdetaljer."
Även om det är sant, att den är extremnt fin, så borde marknadspriset ligga runt 185 - 190'. Som jag skrivit förut: "Ingen båt med gamla brunnen har hittills gåt för mer än 200'." Båten verkar ju vara i ungefär samma skick och utrustning som SWE 27, och den har jag värderat till 180'. Om jag till sist kapiitulerar för det dåliga utbudet och väljer en båt med gamla brunnen är det här defenitivt ett objekt att titta på.

SWE 37 - borttagen

Nu föll SWE 37 också för "åldersstrecket" på Blocket. Så då är både 65:an och 37:an borta. Frågan är då om dom är sålda men att säljareninte tagit bort annonsen eller om dom fortfarande är osålda. Är det så kommer dom väl ut på Blocket igen om inte säljarna ångrat sig pga de låga priserna.

SWE 65 - borttagen

SWE 65, den ena finska  (Åländska) båten är borttagen. Det ska bli intressant om annonsen föll för åldersstrecket eller om den faktiskt blivit såld. Har den inte sålts kommer det väl en ny annons vilken dag som helst.
Om folk tar bort annonserna när dom säljer så är det här den första båten med gamla brunnen som sålts. Det skulle inte förvåna mig eftersom jag tycker att priset, 135' är ett ganska rimligt pris för den båten.

SWE 79 - uppdaterad annons

Annonsen på 79:an uppgraderades i går. Lite om sjösatt och så. Några interiörbilder finns nu också med. Priset är oförändrat 160'

Smaragd - SWE 183

I söndags kom SWE 183 ut på Blocket. Den är byggd 1987 och har följaktligen nya sittbrunnen. Begärt pris är 195'. Jag var och tittade på båten i måndags kväll. Enligt säljaren har båten en skada på kölen som enligt besiktningsmannen inte är någon fara med men botten är målad med självpolerande färg. Mao är det inte "racingskick" på botten.
I övrigt var det mesta i "orginalskick" från 1987. Samtliga tampar behöver  bytas och en hel del block och talgor behöver säkert också uppgraderas liksom avlastare mm. Motorn närmar sig också sin slutpunkt eftersom den är 25 år gammal.
Det finns inga instrument med undantag för en enklare kompass och entrasig 25 år gammal logg. Ingen kyl och ett 25 år gammalt gasolkök. Det enda som finns av elinstallationer är ett batteri och tre lampor i ruff och förpik. Inga lanternor och ingen solcell.
Inuti var den ganska fin med träinredning (teak?) i gott skick. Dynorna var ok, men ganska tunna och i original. Salt och sötvatten via fotpumpar.
Häckstag, backstage och andra tampar har legat på däck över vintern liksom sprayhooden som är trasig. Stuvfacken är inte tömda och rengjorda, troligen på en två tre år eftersom båten inte seglats nästan alls på c:a tre år. Tamparna har nog också legat där några vintrar. Det finns en del mögelanslag i stuvfacken och på ytor som inte syns i ruffen. Tex i skåp och stickkoj.
Jag uppskattar marknadspriset till c:a 135 - 140' om den överhuvud taget är säljbar. Jag är osäker på om jag faktiskt skulle vilja ge 130 för den ens en gång. Investeringsbehovet för att få båten i det skick jag vill ha den uppgår till c:à 100' på ganska kort sikt (1 - 2 år), och ytterligare 100' till på några år till.
Seglen kollade jag inte på men det finns en ny cruisingfock, medan stormen troligen är på upphällningen (säljaren säger att den i alla fall inte duger till kappsegling). Spinner har ägaren inte använt så den är troligen ganska slut den också. Gissningsvis behövs det en ny cruisingstor och ett nytt komplett racingställ.

Smaragd -SWE 27, på Blocket

Nu kom SWE 27, Tingeling 2 ut på Blocket. Hon har funnits ute på Smaragdförbundets hemsida ett tag.  Där har man begärt 250' för henne. Nu begär man 190.
Det verkar vara en mycket fin båt med både segel och motor från 2010, men med gamla brunnen. I min "nya" värdering har jag för mig att jag sagt 180'. Skall bli intressant att se om hon inte säljs. Jag tror att priset ligger i rätt härad om inte botten har gått helt ur för båtar med gamla brunnen. Det finns en del som talar för det, eftersom tex inte SWE 37 säls för 159'. Den är en fin cruisingbåt och det verkar som om cruisingbåtar med nya brunnen är det som gäller.
Själv är jag osäker på om jag vill ha en båt med gamla brunnen, annars är det här ett bra objekt. Något ner i pris bara!

NF - Jörgen Sandell

En NF till av nya modellen. Inget degelnummer men en del fina bilder.
NF i fint skick, bra segel och fin botten ring för mer info!
Begärt pris är  215'. Lite mycket kanske, även om den har bra segel.

NF - SWE 323

Nu är det en NF av "nya modellen" till salu. Det är en båt som är byggd 1986 och ligger i Kungsbacka. Den verkar ganska OK. Seglen behöver uppgraderas och det finns ingen spinne (50 - 60'). Sprayhood saknas och storskotanordningen behöver bytas. I alla fall skenan. I övrigt verkar den vara i OK "bruksskick".
Den gamla modellen verkar kosta mellan 100 - 140', men absolut inte mer. Om det skall skilja 20 - 30' borde det innebära att den här skall ligga mellan 120 - 170'.
Begärt pris är 170' men det är nog i mesta laget med tanken på att den kräver investeringar på upp emot 70'. Kanske 140'?

Inget nytt

Nu börjar jag bli frustrerad! Inga fler Smaragder på Blocket i helgen. Det finns 6 stycken på Blocket och möjligen 2 på förbundets hemsida. Alla utom SWE 157 och SWE 134 är gamla modellen.
157:an är i ganska "risigt" skick och ligger dessutom i Ljungskile. Den skulle passa om jag bestämmer mig för att rusta upp båten mer eller mindre totalt.
Med 134:an är det tveksamt om, hur "till slau" den är. Säljaren lovade att återkomma till mig efter två veckor och det var i onsdags förra veckan. Det har han inte gjort. Ev. tänkte han segla SM först och sedan sälja efteråt. Han verkar inte särskilt angelägen!
Det börjar bli jobbigt, när det inte finns några intressanta objekt på Blocket. Men jag har väl inget annat val än att avvakta! Om det inte kommer ut något mer före midsommar får jag väl åka ner till Jungskile och kolla på 157:an, om den finns kvar då.

RSS 2.0