Smaragd - SWE 79

Nu kom "79:an" ut på Blocket - igen! Den har varit till salu, åtminstone, ett år. Utgångspriset i mars förra året (2011) var 220.000:-. Sedan är den prissänkt i omgångar till 180.000:-. Där har den legat sedan i somras.
Jag var och tittade på - och provseglade - båten i juli 2011. Helt ok båt som är optimerad för kappsegling och shorthanded segling. Seglingsmässigt var den helt OK, men cruising-mässigt fanns en del övrigt att önska. Ganska nergången inuti och saknar sittbrunnsbord, sprayhood m.m. Dessutom var centrumlyften och brickorna till kölinfästningen rostiga. Akterskeppet var "blåst" så möjligheten att stuva där var begränsat.
Seglingsmässigt är båten utrustad med hyfsat ny fock (2010), spinnaker (2009), spinnakerbom och "hölster" till spinnbommen på storbommen. Den har fintrim för backstag och storskot samt kaskadutväxlat fockskot. Dessutom är riggen ny från 2006 och den är fullt instrumenterad med Nexus server och till och med autopilot. Under 2011 är den inte seglad, bortsett från "demoseglingar" så focken och spinnen är i praktiken nästan nya.
Båten behöver nytt storsegel och förbättrat arrangemang för motorn. Det är ganska roddigt när motorn skall slås på. Inte fixat för singelhand segling. Solcellerna är troligen knappt tilltagna och det är en lösning som tas bort vid segling. Plotter saknas.
Det är en ganska fin båt för kappsegling med profilerad köl. Frågan är hur den ligger till vikt-mässigt? Det borde gå att ta reda på. Antingen via säljarens mätbrev eller via smaragdförbundet.
I annonsen har tillkommit "prutat och klart" någon gång på höstkanten. Säljarna är väldigt tydliga med att det är 180' som gäller. Ingen ytterligare prutmån.
Skulle nog kunna tänka mig denna, men jag tycker att den ligger lite högt i pris, Det är gamla modellen. Ny stor och ett nytt arrangemang för utomboraren går väl på i storleksordningen 35 - 40'. Då är man uppe i 220'. Verkar smart att avvakta och se om man kan komma över en välutrustad båt med nya sittbrunnen för dom pengarna.

Dynamic 35 - Till Salu

Nu har årets första Dynamic 35 kommit ut på Blocket. Lite otippat med tanke på hur ovanlig båten är i Sverige. Allt fler annonser kommer ut nu. Det drar väl igång fullt ut nästa vecka när Båtmässan drar igång.
Båtens nummer framgår inte men säljaren heter Stefan och båten finns i Mönsterås.
Båten säjs vara i "normalskick". Segel finns det åtminstone två ställ av. Det framgår inte hur gamla dom är och det brukar innebära att dom är minst tio år.

Begärt pris är 390.000:- vilket jag betraktar som ett rövarpris. Förra året såldes en Dynamic 3000, som är en "systerbåt" för 275.000:- Det var troligen "Cloud Nine". Den hade nog en del problem med fuktinträngning i skrovet, har man kunna gissa sig till vid läsning av "Sailguide.com". Enligt sailguide såldes en för 380' - 2006. Den var synnerligen välutrustad om jag minns rätt. Jag tror det är den Fredrik Wahlgren skriver om på Sailguide. Sedan dess har båtpriserna gått ner med c:a 30%, vilket skulle innebära att en välutrustad båt borde ligga runt 266.000:-. Priset på den här, med sämre segel och utan(?) self-tacker borde alltså ligga någon stans mellan 200 och 266'.
Är jag helt ute och cyklar med mina priskalkyler eller har båtsäljare ingen verklighetsförankring alls?

Topplistan - igen

Nu snurrar det igen! Jag har knappt hunnit lägga upp "Topplistan" på Bloggen förrän funderingarna börjar.
Det vore himla kul med entypssegling. Inte minnst SM. Och Smaragdförbundet är ju hyggligt aktivt, med en del aktiviteter och en hyfsad hemsida.
Så då är vi där igen. En kappseglingsoptimerad Smaragd vore kul. Kappsegla mot andra likadana båtar. Träning och aktiviteter via förbundet och lite koll på hemsidan. Låter ändå väldigt kul. Man får väl segla in och ut överallt så man slipper rodda med utombordaren:-)
Inget hindrar ju heller från att man efter några års kappseglande med Smaragd byter båt till tex en 101:a eller en Dynamic 35.

 

TOPPLISTAN (2012-02-25)
  1. Smaragd
  2. Dynamic 35
  3. Aphrodite 101
  4. Carrera
  5. Lady Helmsman
  6. Cayenne
  7. Smaragd med inombordare

Topplistan

Nu har jag varit helt insnöad på Smaragd en längre tid. Sedan före Jul, någon gång i höstas faktiskt. Och så plötsligt börjar jag tänka i andra banor. Ibland önskar jag att min hjärna var lite mer "statisk". Det rör sig lite för fort där inne ibland.
Dynamic 35:an är ju faktiskt en förstorad 101:a där mina "hang ups" är bortbygda. Större förpik, bredare kojer och en utdragen bredare akter. Viserligen fem istället för fyra kojer. Låter iaf bra! Gäller bara att få tag i ett ex. med self-tacker, mantåg och pulpits:-)

 

TOPPLISTAN (2012-02-22)
  1. Dynamic 35
  2. Aphrodite 101
  3. Smaragd
  4. Carrera
  5. Lady Helmsman
  6. Cayenne
  7. Smaragd (med inombordare)

Aphrodite 101

eller Bianca 101, eller kort och gott 101:a som den också kallas.
BÅTFAKTA
L.ö.a 9,95
L.v.l 8,00
Bredd 2,40
Djup 1,65
Depl. 3.200
Köl (bly) 1.225 (38%)
Stor+fock 42 kvm
SRS (2012) 1,179
SRS utan spinn 1,129
Masthöjd 13,0
Konstruktör Elvström/Kjaerulf
Tillverkad 1977 - 1987
Antal tillvekade 350
Elvström och Kjaerulf förklarade att Aphrodite 101 representerade deras egen bild av den ideala familjebåten. Båten blev en av de största entypsklasserna i Danmark. I Sverige finns dock bara ett fåtal och den seglas inte entyp. Danska mästerskapen drar fortfarande 10 - 15 båtar.
Den här båten är den som bäst svarar mot min kravspec. Det är bara SRS som är lite lägre än kravet. Den seglas med självslående fock, är flushdäckad, inombordsmotor och har treadmaster-matta på däcket. Det gör den mycket lättseglad.
Sittbrunnen är också modernare än på tex Smaragden. Stor, rymlig och lättarbetad. Seglar kanonbra och är mycket neutral på rodret.
Inredningen är av hög kvalitet, precis som resten av båten, men det är inte tillrådigt att "gå på" då kölen gärna trycker upp balkarna i båten.
Jag har seglat 101:a och kommer ihåg det som en kanonbåt. Jag blir dock lite störd av att det är stickkojer och salong som innehåller fullängdskojer (förpiken är för barn eller mycket kortväxta) Det innebär att man blir tvungen att sova i salongen vilket känns onödigt om man är ute själv. Kojerna i salongen är också väldigt smala i fotänden och alla fyra kojerna är prick 2 m. Sittbrunnen smalnar av akterut vilket troligen gör det lite obekvämt att sitta på sargen längst bak och det är brist på stuvutrymme i sittbrunnen, eftersom den har två stickkojer. Det är bara ett, visserligen stort, stuvutrymme i aktern.
Plus & Minus (i mitt perspektiv)
Plus
Bra och rolig seglare
Självslående fock
Flushdäck
Lätthanterad. Bra för singel- och short- handed segling
Pulpits och mantåg
Inombordare
Treadmaster på däck
Minus
Trång förpik
Smala kojer i salongen
Dåligt med stuv i sittbrunnen
Smal i aktern
Litet utbud
Fundering
Det här är på många sätt den optimala båten för mig. Om man jämför den med Smaragden får man inombordare, mantåg och pulpits, men något lägre SRS och ingen entypssegling. Svårt val. Några saker stör mig lite (se ovan) men egentligen är det väl bara att man inte kan segla entyp och möjligen det lilla utbudet i Sverige som är emot.
Förra året såldes det tre 101:or på Blocket.
En ganska sunkig på GBK, som legat otäckt på land i minst två säsonger. Begärt pris 150' och den såldes snabbt. Knaske det gick att pruta lite på den?
En som jag tittade på som var under renovering men som legat på land i fem år. Helt nya dynor (oanvända), renoverad salong och Harken rullsystem som inte var monterat. Jag skulle få service på motorn, sjösättning, riggning och rullen monterad och lyckades pruta den till 150'. Begärt pris var 160'. Otroligt bra pris. Båten kom ut på Blocket en torsdag. Jag tittade på den på fredagen och lade budet. Fick motbud och lovade att svara senast måndag. Tackade nej och båten var såld på onsdagen. Som sagt, bra pris.
Den tredje kom ut i slutet på augusti. Den hade ny motor och var nog ganska välutrustad men segelgarderoben behövde upprustas om jag kommer ihåg rätt. Begärt pris var 325.000:- Man kan undra om han har kastat om siffrorna? Vi får se den lär väl komma ut snart igen.
Jag tittade på en i Danmark också (på semestern). Den var i renoveringsbehov. Trasig treamaster, fuktinträngning i rufftaket, m.m. Begärt pris var 125.000 DKR. Ett rövarpris i mina ögon. Det mesta måste fixas. Den ligger fortfarande på Scanboat så vi får se vad som händer i vår.
I Danmark finns en hel del båtar till salu. Prisnivån för en hygglig båt är c:a 250.000 SEK. Om det finns prutmån vet jag inte men det känns som om båtar kostar lite mer i Danmark men det kanske är ett hjärnspöke hos mig. Lite bökigt att köpa båt i Danmark och vad är kraven på CE-märkning?

Cayenne 42 International

BÅTFAKTA
L.ö.a 12,55
L.v.l 10,20
Bredd 2,70
Djup 1,70
Depl. 6.850
Köl (bly) 3.015 (44%)
Stor+genua 86 kvm
SRS (2012) 1,268
SRS utan spinn 1,226
Masthöjd 17,3
Konstruktör Håkan Södergren
Tillverkad 1982 - 1988
Antal tillvekade 121
Båtdatablad
"Svaret på den totala seglingsupplevelsen" menade Håkan Södergren att Cayennen skulle vara. Tillverkaren, Comfortbåtar, ville locka köpare med krav på extrema seglingsegenskaper. Båten "härstammar" från R8:an, med ett nedbyggt skrov, stort deplacement och låga fribord. Riggen är en tvåspridarrigg med backstag och genomgående mast.
Båten har fem kojplatser som så vitt jag förstår har fullängd och en delbåtar har inredd akterruff med ytterligare två kojer. Det finns toalett mellan salong och förpik och ståhöjden är 1,80.
Kvaliteten på bygget och inredningen sägs vara av skiftane (dålig?) kvalitet och enligt Curt Gelin har den "mäktiga seglingsegenskaper". Som vanligt är han inte konsekvent i sina omdömmen utan säger också att "den rätta seglingskänslan inte finns i denna båt".
Men snabb är den och om man vill segla den med bara fock borde det inte vara något problem utom i mycket lätta vindar.
Plus & Minus (i mitt perspektiv)
Plus
Bra och snabb seglare
Självslående fock
Pulpits och mantåg
Styv
Många kojplatser
Toalett
Inombordsmotor
Minus
Dubbla sittbrunnar(?)
Tung
Svårt att klara ensam
Kvaliteten
Får inte plats i Askvik
Priset - för dyr
Mätbrev om man vill segla med bara fock
Fundering
En stor och tung, ganska häftig båt. Lite väl tung för att klara att hantera själv. Gott om plats lär det finnas i alla fall. Priset ligger i dag mellan 265 och 485 tusen på Blocket (2012-02-20). Lite väl dyrt för mig. Den känns lite väl stor dessutom, inte minst för vikten. Massor med segel att hanter, nästan 90 kvm med genua och stor. Lätthanterad i den meningen att det inte krävs en massa folk på relingen och att den förmodligen kan seglas in och ut i hamnar även när vinden kommer från sidan. Knappast någon avdrift. FÖR STOR OCH TIUNG!

Cayenne till salu

På Blocket finns det nu tre Cayenne 42 Intenational till salu. Den första har stått på land ett tag och är nog i halvtaskigt skick. Den behöver man nog lägga ner en del jobb på och den behöver nya segel. Den har legat på blocket till och från sedan augusti, åtminstone. Begärt pris är 265.000:-
Den andra är nog väldigt fin. Inte minst har den ett nytt teakdäck. Den vill dom ha 485.000:- för och då är ändå seglen 10 år gamla. Känns som ett ganska högt pris. Den har också varit ute sedan i augusti och priset är sänkt med 5'.
Den tredje som kom ut igår är jag lite osäker på men jag tror att den varit ute i höstas. Om det är samma båt var den ute i augusti och priset har sänkts från 317.500:- till 309.900:-. Verkar vara i hyggligt skick. Nya segel men focken behöver nog uppgraderas. Tycker att det verkar vara mycket båt för pengarna.
Cayenne är en STOR båt. Den är c:a 12,5 meter lång och 2,70 bred. Det är väl inte jättestort, men den väger hela 6,5 ton. Det är tveksamt om det är bekvämt att segla den själv. TUNG. Det här med dubbla sittbrunnar är jag också lite tveksam till. Det verkar inte helt praktiskt om man seglar själv eller shorthanded. Det är också tveksamt om man kan ha den på Askvik. Även om den går in i hamnen är tydligen maxvikten för traktorn 6 ton. Den svarar i alla fall upp mot specen förutom priset och att den seglas med Genua. SRS är dock 1,268 så det lär ju gå tillräckligt fort även om man mäter in den med självslående fock.

Årsmöte i båtklubben

I torsdags var det årsmöte i båtklubben. Det är det första vårtecknet. Man träffar båtkompisarna och pratar båtliv innan vårrustningen börjar.
Snart är det båtmässa i Stockholm. Det är det andra vårtecknet. Som "vanligt", det börjar bli det nu, skall jag gå dit med "grabbarna" och vi går ut och käkar efteråt.

Ingen aktivitet

På Blocket intet nytt!
Inga Smaragder och inga 101:or är ute på Blocket. Det finns tre NF men jag tror att det måste till "nya" NF för att jag skall vara intresserad. NFen är fin men kanske lite onödigt mycket familjebåt för mina behov?
Lite frustrerande. Jag är väldigt nyfiken på hur utbud och prisbild kommer att se ut.

En 11:a till

EMOD S104, STORM finns nu också på Blocket. Verkar vara en ganska välutrustad båt. Gott om elektronik i varje fall. Motor och vagga också. Den stora frågan är förståts skicket på seglen? Begärt pris är 130', vilket i varje fall gör det till en mycket bättre affär än den andra båten.
Men hur får man hem en sådan här båt från västkusten? Traila hem den på lastbil torde kosta c:a 5-6.000.

Smaragd - fakta

BÅTFAKTA
L.ö.a 10,15
L.v.l 7,90
Bredd 2,23
Djup 1,70
Depl. 3.300
Köl (bly) 1.980 (60%)
Stor+fock 38 kvm
SRS (2012) 1,187
SRS utan spinn 1,137
Masthöjd 13,5
Konstruktör Ohlson/Sterner
Tillverkad 1973 - 1996
Antal tillvekade 216
Båtdatablad
Lennart Sterner ville ha en R6 i plast. Han hittade inget liknande på marknaden och drog i gång ett projekt med att konstruera och bygga en båt åt sig själv. En 5,5:a ritad av Einar Ohksson fick vara utgångspunkten och efter flera års arbete var Smaragden färdig. Stort intresse gav att den sattes i serieproduktion mest som självbyggen och halvfabrikat.
Smaragden har bliit en av de största entypsklasserna och SM seglas fortfarande vartannat år på ostkusten och vartannat på västkusten. På ostkusten har fältet de senaste åren varit 20 - 25 båtar och i väst c:a 15.
En fantastisk seglare som likt en R6 klyver vågorna. Den är slutstyv och rankas av en del som en av de allra bästa kryssbåtarna.
Smaragden seglas entyp med självslående fock och har utombordsmotor.
Den har fluchdäck och finns i två varianter; den djupa sittbrunnen är som på en klassisk R yacht eller Skärgårdskryssare och den nya är inte lika djup och har självläns. På köpet till den "nya" brunnen får man ordentliga stuvfack under rorsmansbänken och i akterskeppet.
Jag provseglade SWE 79 i juli 2011 och det jag direkt reagerade på var accelerationen i slagen.
Båtar med "nya" brunnen verkar ligga något högre i pris, men ur seglingssynpunkt är det ingen skillnad. I toppen på SM har båtar med bägge lösningarna funnits med hela tiden. Prismässigt kan man få en hygglig båt med äldre utrustning från c:a 140 - 150'. En båt som verkade rätt fin och hyggligt utrustad gick i höstas med begärt pris 180'. En nyare båt, SWE 205 såldes hösten 2010. Begärt pris var 350' men den verkade vara i toppskick både utrustningsmässigt och i allmänhet. Vad försäljningspriset blev vet jag inte.
Plus & Minus (i mitt perspektiv)
Plus
Bra och rolig seglare
Självslående fock
Flushdäck
Styv - kan lätt kappseglas på två och nöjesseglas själv
Vid bankappsegling bör man dock vara tre eller fyra
Entypsklass
Stort utbud
Minus
Utombordare
Inget mantåg/pulpits
Lite trång sittbrunn för nöjessegling.
Fundering
Skulle nog passa mig väldigt bra förutom att det inte finns inombordare. Mantåg och pulpits går att sätta på om man vill och ta bort vid kappsegling. I smalaste laget.
Svårt att hitta rätt prisnivå. Troligen skall man försöka få tag på en båt med nya brunnen som har köl och roder optimerat enligt den senaste profilen och är i kappseglingsskick. Gärna en båt med hyggliga meriter från SM. Priset borde ligga strax under 200' men det kan tänkas att man ändå måste gå upp till c:a 230.

Dynamic 35

BÅTFAKTA
L.ö.a 10,68
L.v.l 9,50
Bredd 2,50
Djup 1,60
Depl. 3.100
Köl (bly) 1.350 (44%)
Stor+genua 67,6 kvm
SRS (2012) 1,270
SRS utan spinn 1,235
Masthöjd 14
Konstruktör Jan Kjaerulf
Tillverkad 1985 - 1990
Båtdatablad
Båten ritades som en uppföljare till Aphrodite 101. Den skulle vara:
  1. snygg, snabb och funktionell
  2. relativt billig
  3. hög kvalitet
  4. entyp
I Danmark är den också entyp men i Sverige är det ingen klass. Båten har en extrem kölkonstruktion, en sk skedform, vilket innebär att den för sin storlek är extremt grundgående (1,60). Den hade från början ett LYS på 1,28 vilket är mycket högt för en 35-fotare. 2011 blev den "nedklassad" till 1,26 men nu, 2012 har den fått 1,27. Kritiken mot båten har varit att den är extremt vek. Jag kommer ju att segla den med enbart fock så jag TROR att det inte är något stort problem.
Båten är ju lite extrem, men jag har fått för mig att detta är rätt för mig. Mest en känsla. Måste ju givetvis provsegla innan man köper.
Prisbilden är osäker eftersom det finns så få. Det såldes en D 3000 förra året som varit ute till frsäljning över ett år för 275'. Det fanns en 35:a till salu i Köpenhamn förra året och de begärde runt 320' för den. Kanske blir det lite för dyrt?
DYNAMIC 3000 är inte riktigt samma båt, det är en utveckling, om jag fattat rätt. Den har fått "normal" köl. Den är 30 cm kortare och två centimeter bredare och skall enligt uppgift väga 2,6 ton (men den uppgiften verkar tveksam). 60 kvm segel med genua är sju kvadrat mindre. LYS talet anges till 1,25 vilket är 0,03 lägre än 35:an. I 2012 års tabell finns den inte med.
Det fanns en med mätbrev förra säsongen som fått 1,22. Kanske kör dom med bara fock.
Plus & Minus (i mitt perspektiv)
Plus
Snygg och snabb seglare
Mantåg och pulpit?
Inombordare
Minus
Inte alltid självslående fock
Kräver mätbrev
Priset
Fundering
Någon slags drömbåt! Kräver nog att seglas för att se om den håller vad den lovar.

Olika båttyper

När nu kravpecen är påbörjad finns det anledning att börja spekulera i olika båttyper. Mig veterligen är det egentligen bara NF och Aphrodite 101 som klarar kraven helt och hållet. Smaragden ligger bra till men då får man klara sig utan inombordare och mantåg. Men å andra sidan får man entypssegling. Det finns smaragder med både mantåg och inombordare men dom blir inte konkurrenskraftiga i kappsegling och då kan man ju lika bra välja en annan båttyp.
Det finns nog några moderna båtar också, typ Tarac men dom klarar inte prisbilden på 200'.
Några andra; Carrera, Cayenne, Lady Helmsman, Dynamic 35/3000 klarar också specen hyggligt. Alla utom Dynamicen har självslående fock men det är inget problem att utrusta Dynamicen ckså med det. Det är det nog flera som gjort. Tyvärr har dessa båtar genua som standard vilket innebär att man måste mäta in dom med bara självslående fock. Det är fullt möjligt, det går nog tillräckligt fort ändå. Ett annat problem med dom danska båtarna är att det inte finns så många i Sverige. Förra året var det tre 101:or ute på Blocket och en Dynamic 3000.
Prisbilden är en annan fråga. Det behövs nog närmare 300' för att köpa dessa båtar.
11:MOD och kanske J/80 är också alternativ. Det går att övernatta i dom men dom har inget pentry eller andra "cruising" faciliteter. Någon slags pentrylösning måste till. Ett annat minus är att de är ganska lätta och troligen behöver ha fyra man i sittbrunn för att funka på kappsegling. Det är dessutom tveksamt om det går att få tag på en konkurrenskraftig J/80 för 200´. förutom Smaragd, 101:a och NF. Men det är ju ingen dålig lista det heller.
Nuvarande "topplista" (den ändras ständigt):-)
  1. Dynamic 35/3000 - handlar bara om känsla, verkar så himla kul/rätt. Något jag fått för mig bara.
  2. Smaragd - tror egentligen att den skulle passa som handsken och möjlighet till entypsseglingar frestar
  3. 101:a - Fantastisk båt som egentligen passar specen bättre än Smaragd men jag störs lite av att förpiken inte är fullängd och att de andra fyra kojerna är prick 2 m (men egentligen räcker 2 meter det är ju för jösse namn sängstandard (men jag har en 210 säng!)). Åsså blir det inte entyp, men inombordare!
  4. J/80 - behöver fixa nåt kök eller så. Seriös kappsegling! Kanske för seriös? Hur länge lever klassen i Sverige? Den är inte stor. Lite för dyrt om man skall ha en konkurrenskraftig?
  5. 11:MOD - säkert kul men svårt att hitta en fräsch och med vettiga segel tror jag. Lite väl extrem?

Kravspecen

Och så var det kravspecen. Vad ska den kommande båten användas till och hur vill jag ha det? Man kan ju se det lite på två sätt. Dels vad jag skall ha båten till, hur den skall användas och dels specifika egenskaper som jag vill att båten skall ha. Är det samma sak? Dessutom är en del krav oåterkalleliga "skall" krav och en del mer eller mindre kraftiga önskemål, "bör" krav. Kanske av olika dignitet; bör, borde, vore bra om, etc.
Användning
Jag avser att kappsegla minst tre till åtta helger per säsong. Att kunna segla entyp vore kul men inte ett absolut måste. Utöver det tänker jag mig att kunna dagsegla någon gång med fru och kamrater, när det är fint väder. Det vore också kul att kunna sticka iväg på en grabbsegling någon helg per säsong. Dessutom vill jag kunna övernatta något så när bekvämt i samband med kappseglingar där det krävs lite längre transporter.
Egenskaper
Jag vill ha en relativt snabb och välseglande båt. SRS bör hamna på minst 1,20 +-0,03. Det skall inte behövas massor av folk ombord för att segla. Jag vill kunna kappsegla på två, på ett vettigt sätt, och segla ensam på transporter och nöjesseglingar.
Båten SKALL ha:
  • partialrigg
  • minst två fullängdskojer (helst fler)
  • någon form av matlagningsmöjlighet
  • logg och kompass
  • spinnaker med utustning
  • om backstag måste den kunna seglas och kappseglas med självslående fock
Båten BÖR vara utrustad med:
  • minst fyra fullängdskojer (2 meter)
  • självslående fock i standardutförande eller med mätbrev uttaget
  • enklare pentry
  • två vettiga segelställ. Ett till kappsegling och ett till nöjessegling (alternativt skall prisbilden tillåta ett helt nytt ställ.
VORE BRA om båten hade:
  • kylbox, åtminstone en energisnål portabel box
  • pulpit och mantåg (man blir ju inte yngre)
  • moderna instrument; VHF, Logg, Lod, Vind, Kompass och Plotter
  • rullfock
  • inombordsmotor
Får nog anledning att komplettera detta inlägg mer än en gång.....

RSS 2.0