NF - Owe

En till NF, med okänt segelnummer kom ut idag. Den verkar i hyggligt skick, men behöver säkert nya sgel i alla fall. Prismässigt lägger den sig mellan de andra, på 125'.
Jag tycker annars att 115 - 125' är "mycket båt för pengarna" om man köper NF. Det som talar emot är kölen, som är av järn. Det skulle vara kul om det kom ut några av den "nya" modellen. Dom är klart bättre båtar och skulle kanske vara av intresse. Åtminstone för ett pris nedåt 130'.

Cayenne - SWE 56

Byggd 1984, och var ute på Blocket förra hösten (i augusti) med begärt pris på 475'. Nu begör man 435'. En prissänkning på 8,5%, sedan i höst.
Båten verkar vara i väldigt fint skick om man får tro på bilderna. Fina sittbrunnar(!) med teaktofter, fin ruffucka, hyfsad sprayhood och storsegelkapell.
Invändigt är det fräch teakiredning fina dynor och en ganska ny spis.(2007).
Motor och drev är nytt från 2010 och seglen, ett krysställ, med självslående fock är från 2008/2006 och åtminstone storen ser jättefin ut på bilden.
Fullt utrustad med elektronik inklusive radio och autopilot, bara VHF saknas. Båten saknar dock spinnaker och spinnakerbom. Det är ingen billig afför för en sådan här båt.
Jag är också tveksam till priset. Även om båten är i fint skick och hyfsat utrustad skiljer det 125' till en av de andra båtarna och så stor skillnad ör dt inte förutom motorn. Dom pengarna får man inte tillbaka(?).
Men som jag sagt förut: Vi får se....

J/80

Nu har det kommit en J/80 till på Blocket, så nu finns det tre. 199, 225 och 229 tusen är de begärda priserna. Ingen är väl någon "segemaskin" tror jag, men som vanligt kan jag ha fel.

11:a - SWE 125

Den prissänktes först till 115' men nu är den borttagen. Jag tror att den föll för åldersstrecket men är inte säker. Kan vara såld?
Ett par Passader har sålts med begärt pris på 175' och lika så ett par Rival 22:or. En man begärt 170' för och en man begört 129' för.
Undrar om var båtarna finns kan påvekra hur lättsålda dom är? Jag menar att jag givetvis hellst köper en båt i Stockholm. Det är enklas så. Men här är utbudet förhållande vis stort. Om man hittar en "Smarre" i närheten av sär man bor och det bara finns ett par stycken i närheten är man kanske beredd att betala några spänn för att slippa transportera den land och rike kring?

Prissänkningen på - SWE 79

Jag upptäckte i veckan att prissänkningen på 79:an från 180' till 170' inte var någon prissänkning utan en prishöjning.
Man hade helt enkelt tagit bort racingfocken från 2010 och sänkt priset med tio tusen. Om jag skall köpa en sådan fock får jag betala drygt 20' och nu sänkte man bara med 10'. Förmodligen fick man väl mellan 10 och 15 när man sålde focken. Den är ju bara seglad en säsong.
Nä, den båten blir jag allt mer tveksam till.

Smaragd - SWE 37

I helgen har det inte hänt så mycket på Blocket, men en ny Smaragd har det kommit ut i alla fall.
Det är en gul båt, SWE 37. Den har gamla sittbrunnen och bilder från förra året visar att den har en fint lackad sittbrunn. Resten av båten verkar också ganska välhållen även om dynorna ser lite "sladdriga" ut på bilderna. Sprayhood, segelkapell och hamnkapell ser riktigt fina ut.
Båten har en relativt ny inombordare, från 2000, som är isatt 2005 elller något sånt. Rak axel och foldingpropeller. Instrumenteringen är fullständig sånär som på vindinstrument som saknas.
Det här är en cruisingbåt. Den har pulpits både fram och bak, och har mantåg.
Däremot är båten i behov av nya segel (enligt säljaren) och "uppgradering av en del utrustningsdetaljer" som det står i annonsen. Den har plastimo rullsystem som har renoveringsbehov. Förra året var båten ute för 195' som sedan sänktes till 180'. Nu begär man 159' för den.
Ett nytt segelställ går på c:a 60' inklusive spinn och om man gissar att det är avlastare, winschar, fall, skot och backstag som är "utrustningsdetaljer" så kommer det till minst 10' (plus winschar). Om man då antar att priset för en "fullt utrustad" båt ska vara runt 170' så skulle priset på denna ligga runt 90'. Men en inombordare höjer troligen värdet och denna är ganska ny så då räknar jag med 20'. 100 - 110.000:- alltså?

NF, S 30 och J/80

Det händer en del på Blocket. En Passad, en X-102 och en Cayenne verkar vara sålda. Alla tre verkade ha rimliga priser så jag är inte särskilt förvånad. Det har också kommit ut lite "perifera" båtar. Bla en Mosquito 104. Den ligger i Limhamn. Begärt pris är 199'. Tyvärr finns den inte längre i SRS-tabellen. Skall kolla upp den lite i "700-segelbåtar".

NF - Svante Markusson
Båten har okänt nummer. Den verkar ganska fin inuti att dömma av bilderna. Segelgarderoben behöver bytas ut. Prutmån skall finnas enligt annonsen och begärt pris är 115'. Låter faktiskt billigt. Den blir nog snart såld.
S 30 - SWE 13
Byggd 1973. Den har lite special när det gäller segel. Förstaget är framflyttat och den har en s.k. "Peter-bom" för självslaget. Mastliket på storen verkar kortat för att få upp bommen som är förlängd. Hur får man den här båten att mäta in?
Den verkar hyggligt utrustad och ser OK ut på bilderna. Seglen måste det dock göras något åt. Begärt pris är 270' men min bestämda uppfattning är att en sådan här båt skall ner under 200.
J/80 - SWE 3
Byggd 1996 och "i mycket fint skick". Båten är inte "aktivt" kappseglad och åldern på seglen är inte angivna vilket brukar betyda att dom är mer än tio år. Begärt pris är 199' och den ligger i Fjällbacka. Verkar inte finnas motor heller. Den andra båten verkar faktiskt vara en bättre affär.

Smaragd - SWE 65 (FIN 9299)

Smaragd - SWE 65, byggd 1979 är nu till salu på Blocket. Jag hittade en annons från 2009  på Smaragdförbundets gamla hemsida där man begärde 200' för denna båt. Jag tror att den varit på Blocket under förra året också men jag har inga noteringar om det.
Båten verkar ha hyggliga cruisingsegel och vara något så när utrustad. Det är en tidigare SM-vinnare och den har varit trea på SM 2002 med nuvarande ägare.
Den har profilerad köl och roder och centrumlyft.
Begärt pris är 135'. Verkar ju vara ganska prisvärt. Om man tänker sig t.ex. 79:an som man begär 170' för så är det ju 35' att handla prylar för. 79:an behöver grejer för ungefär 35' och då är vi ju uppe i 70' till den här båten. Det får man ju i alla fall ett segelställ för.
Behöver nog kolla utrustningslistan till den här båten.
Svårt att avgöra vilket som är bättre. Lågt pris eller bra utrustning.

SWE 174 - Såld

Mycket överraskande så har SWE 174 sålts. Begärt pris var 220' och den borde ha prutats ned åtminstone lite. Det tog ju bara en vecka. Annonsen beskriver inte särskilt mycket av hur båten är utrustad, men förhoppningsvis är den bra utrustad med nya segel för annars är jag väldigt snett ute med mina prisuppskattningar.
174:an har också inombordare och det kan ju tänkas att inombordare faktiskt höjer värdet lite, även om jag inte tror det.
Lite jobbigt att den såldes, faktiskt. Jag hade verkkligen inte trott det. Om jag skall kunna hålla koll på priserna måste jag nog ta reda på utrustningsnivåerna lite bättre. Den här hade jag ingen koll på. De två andra som ligger ute har jag i alla fall bra koll på.

Carrera - SWE 38

Båten verkar i ganska bra skick (enligt bilderna). Racing- och crusing- ställ, men förmodligen behöver den ett nytt storsegel och kanske en Spinnaker.
Mycket utrustning som t.ex: vattenburen värme, Gasspis, Kylskåp - Isoterm ASU 49L (2010), CD-radio, Lanternor, 
Kompass, Äldre SILVA-instrument Logg, Windex, Regntak till sittbrunnarna och nya bottengenomföringar.
Instrumenten behöver säkert också uppgraderas.
Båten har varit ute på Blocket hela vintern, sedan september. Begärt pris är 260'. Det är ganska mycket båt för pengarna, tycker jag, men det är svårt att uppskatta vad marknadspriset skall vara.

Cayenne - SWE 14, Peppar

Båten verkar välutrustad och den har fått en hel del "uppgraderingar" sedan 2007. Den har all elektronik, kyl, värmare m.m. Kort sagt fullt utrustad. Krysstället är också från 2007.
Den låg ute på Blocket förra året i augusti - oktober. Priset som begärdes var 385' då, precis som nu.
Jag har ingen direkt uppfattning om prisnivåerna för Cayenne och det känns som om jag inte orkar engagera mig mer i denna båttyp.

Prissänkningar

Nu kommer de första prissänkningarna. Det är 11:an, SWE 125 som sänks från 135' till 115' och Smaragden, SWE 79 som sänks från 180' till 170'.
SWE 125
Att 125:an sänks är rimligt med tanke på att de andra elvorna på Blocket verkar bättre utrustade. Denna har ju inte ens en fungerande motor. Om man tänker sig att riktpriset på en jätefin elva ligger någonstans runt 130 - 150 tusen, borde denna ligga någonstans runt 80' enligt mitt sätt att räkna. De andra två kanske runt 90-100'. Jag tror (utan att veta) att alla tre behöver nya segel och det lär kosta c:a 60'.
SWE 79
79:an har jag i min hjärna värderat till omkring 160'. Men med Tingeling att jämföra med, som har allt den behöver, men saknar en del instrument, fintrim och focktrim (i jämförelse med 79:an) men har segel och motor i toppskick borde det skilja c;a 15-20' mellan dom. Tingeling behöver en del trimanordningar och instrument vilket uppskattas till 20'  (10 + 10)  och TRE behöver nytt storsegel och nytt motorarrangemang vilket uppskattas till 35' (25 + 10). Om då en riktigt välutrustad Smaragd med nya brunnen ligger på 195' (är det ett önsketänkande?) borde de här båtarna ligga c:a 30' lägre minus ungefär 20' för trimanordningar och instrument vilket skulle innebära 145' tusen förTingeling (SWE 27) och 130' för SWE 79 (TRE).
Nu räknar jag nog väl lågt. 150' för 79:an och 160' - 170' för 27:an? Det verkar väl mer rimligt? Då gäller det bara att säljarna ska fatta det också:-) Det tänket innebär också att jag räknar med en prissänkning på drygt 6 % sedan förra året. Är det rimligt?
Frågan är om jag vill ha 79:an? Den gav ett ganska "ruffigt" intryck, men den är ju OK utanpå och seglingsmässigt. Som "prylbög" attraheras man av den kompletta uppsättningen instrument.

Smaragd - SWE 27

På Smaragdförbundets hemsida kom SWE 27, Tingeling 2 ut i söndags. Tänk att jag missat den!
Det är den gamla modellen tillverkad av Peryl AB i Veddige 1976 - 77. Där tillverkades nr. 11 - 36.
Båten har fått köl och roder optimerade 2010. Den påstås vara en av de lättaste båtarna och det kan säkert stämma.
Nya segel (Nextsails), motor (Selva), storfall (Dyneema) och backstag (Dyneema) 2010. Den har rulle med förstagsprofil och fick nya block och winchar 2008.
Begärt pris är 250' eller hbj, vad nu det innebär. Förra hösten såldes nr. 59 som de begärt 180' för och SWE 79 har legat på Blocket i över ett år med begärt pris på 180'. Den blir inte såld. Bägge dessa båtar är något så när likvärdiga med denna.
Min uppfattning är att en båt med gamla brunnen ligger någonstans mellan 140 och 160/170 tusen. Denna är ju iofs ganska påkostad, men mer än 180 verkar helt orealistiskt. Jag har inte sett någon med gamla brunnen för mer än 180'.
Om min hypotes, att en båt med nya brunnen och ett juste racingställ skall kosta mellan 180 och 200 tusen borde den här båten ligga mellan 150 och 170.
Nextsails känner jag inte till. Är det konkurrenskraftiga segel? Får jag ta reda på.
Google löser alla kunskapsluckor. Det är ett litet loft i Bro, med egen produktion. Dom har sytt segel till svenska mästarna i Mälar 22 och 30, men också till Vindile, vilket visar att dom kan om dom vill. Deras erfarenhet av Smaragdsegel vet jag dock inget om.
Jag får väl ringa och kolla vad "högstbjudande" betyder.

Nu börjar det hända saker...

Nu börjar det hända saker på Blocket. I helgen har det kommit ut annonser bl.a. på två Ladies, en Smaragd, en X-102:a, ett par Rival 22 och den här:
Den här vore väl häftigt? En Mumm 36. Välutrustad även för familjesegling.
Vilken racer! Funkar en sådan här båt för singelhanded? Måste man vara 8 man på railen?
Om man satte på självslående fock och minskar storen något. Hur seglar den då?
Fakta:
Längd 10,91 m
Bredd 3,59 m
Djup 2,23 m
Vikt 3,4 ton
Segelyta 80,5 kvm
Spinnaker 80 kvm
Byggd 1994 på Carrol Marin I USA.
SRS 1,348
Det ingår vagga och täckställning och den är utrustad med totalt 40 segel!!!
Begärt pris = 368.000:- och "nu måste den bli såld". Den var ute på Blocket större delen av förra säsongen men jag har glömt vad dom begärde för den. Går säkert att pruta en del men den ligger ändå LÅÅÅNGT över min budget. Men häftig är den.

Smaragd - SWE 174

Äntligen en till Smaragd. Den har den nya sittbrunnen och rullfock. Framgår inte vilken sort men "rullen" syns inte. Kanske är det en Barthels. Byggd 1986. Båten har inombordsmotor av ospecifiserad sort. Lite oroväckande är att den inte har segelkapell på bilderna, men focken ser ut att vara i Laminat.
Hur gamla seglen är framgår inte. Kanske är focken ganska ny? Jag hittar inte några resultat från SM, men den kan ju vara kappseglad ändå. Invändigt ser den fin ut även om det mesta är orginalutrustning. Måste ringa för att kolla utrustningsnivån.
Begärt pris är 220'.
Om inte båten har massor av grejor (nya segel, instrument etc.) som inte finns specade i anonsen är priset alldeles för högt. Nånstans mellan 150 och 160', som jag ser det.

Ladies- två till på Blocket

SWE 103
Den första har nummer 103. Den har ny dieselmotor från 2008 och nytt krysställ från 2007. Verkar hyggligt utrustad. Begärt pris är 365'.
Okänt nummer
Den andra vet jag inte numret  på men den är tillverkad 1976. Det är en Lady II. Verkar OK invändigt men har troligen gamla segle och en gamal motor. Begärt pris = 245'.
Ingen av båtarna verkar vara i toppskick. 103:an har iofs ny motor och hyggliga segel. Den "okända" ligger ju dock  på rätt prisnivå, enligt det jag sagt förut. Den borde faktsikt bli såld tämligen snabbt. Annars hra jag överskattat prisnivån.

Mässan igen

Var på mässan med seglingskompsarna. Vi brukar gå dit sista fredan. Kollar tillbehör, båtar och dricker några pilsner. Fem stycken var vi den här gången. Mycket båtsnack blev det och det avslutades med en trevlig middag på Pelikan.

S 30 - SWE 229 & 251

En outsider, S 30. Det var i många år min drömbåt. Men allt kan ändra sig. Dom är ofta relativt gamla och verkar ha blivit lite skäggiga. En riktigt fin, renoverad båt verkar gå för drygt 300' (hösten 2011), och båtar av nya modellen har man begärt 300' och uppåt för även om de inte är i toppskick. Frågan är om någon av dom blivit sålda. Om inte borde det komma ut ett par till under våren.
Det kan gå att få tag på en båt under 200', men då får man nog nöja sig med en av den gamla modellen och det finns nog en del att göra på en sån båt.
Det här är ju ingen direkt kappseglare! Klart att det går att köra SRS med den. Det är flera som kasppseglar flitigt. Det finns också en som bytt rigg på båten. Högre rigg, framflyttat förstag, längre bom och kör bara med self-tacker och utan backstag (tror jag). Klart intressant uppgradering! Är jag intresserad av S 30??

SWE 229
Såg jag faktiskt på Visingsö i somras. Annonsen kom ut senare. Uppgraderad till -93 (segelplan) och har rullfock. Jag tyckte den såg lite halvskäggig ut, men på bilderna verkar den ok. Motorn renoverad -01. Begärt pris, 220'. Den här bååten var ute i höstas och då begärde man 230'. Prissänkt alltså! Inget vår - höstpris här alltså?

SWE 251 - Nya modellen.
Ser fin ut på bilderna, åtminstone utvändigt. Invändigt verkar den vara "i bruksskick". Storen är enligt nya designen men förstaget är inte framflyttat. Rullfock. Begärt pris 275'.
Det är nog det lägsta priset jag sett på en båt av nya modellen, men den behöver säkert nya segel och en del annat pyssel för att bli riktigt fin.

Lady - SWE 27

En Lady till för 350'. Omlackat skrov. Har det blivit "standardpris" på Ladys? Känns ändå som om prisnivån på en båt som inte är i absolut toppskick skall ner under 300'. Den som såldes i höstas gick för max 269'. Det var tydligen ett aktrativt pris. Så min tanke är att priset skall vara 250' - 300'. Men vad vet jag?

Topplistan - en gång till

Efter att ha uppdaterat specen, och skrivit ännu mer om funderingar och krav - som jag inte publicerat ännu är det dags för en ny topplista! Jag tar helt enkelt bort båtar som inte ligger inom möjligheternas ram eller som inte känns rätt:
  • Smaragd - med eller utan inombordare
  • Aphrodite 101
  • Eleven metre one design
Borde nog segla dom olika båtarna innan jag bestämmer mig helt. Utbudet på Blocket får nog också avgöra lite grann. inte säkert att det kommer ut någon 101:a över huvud taget. Det ser ju mörkt ut med Smaragder också, men det vänder kanske nu när våren närmar sig och Båtmässan är slut (på söndag).

Dynamic 35 - DEN 31

På Scanboat finns nu en Dansk Dynamic 35:a till salu för 330.000 DKR. Det blir c:a 400.000 SEK med en kurs på 1,20.
Båten är totalrenoverad sedan 2008. Omlackad, målad invändigt, ny motor, nya instrument, nya block och beslag etc. Segelstället skall vara "nästan" nytt, vilket troligen innebär att det finns en massa segel från 2008 och framåt.
I mina ögon är detta en kanonbåt till ett rimligt pris. Jag bedömde priset på den andra Dynamicen till 250' - 266', och för 130' till får man en helrenoverad båt med bra segel. Det verkar rimligt tycker jag, för att inte säga BRA pris?
Tyvärr, dubbla min budget, men det gör att min bedömning av marknadspriset för en Dynamic känns ganska bra.
Scanboat är lite lurigt. Jag tror att annonserna ligger kvar ganksa länge om säljarna inte tar bort dom manuellt, vilket kan innebära att det ligger en massa slda båtar där. I somras mailade jag på en 101:a som då redan var såld men annonsen ligger fortfarande kvar.
Vi får se vad som händer.

Entyp eller inte entyp, det är frågan

Nu måste jag snart bestämma mig. Skall jag satsa på entypssegling eller inte?

 

Plus/minus
Plus
Roligt med likadana båtar
Kul med samvaron i ett aktivt klassförbund
Funkar med SRS-seglingar också
Finns ofta med andra Smaragder även på SRS-regattor

 

Minus
Det är inte så många seglingar som är entyp
Långa transportseglingar(?)
Båtval styrs av "utomliggande faktorer"

 

Om jag väljer att segla entyp är det Smaragd som gäller
Om jag inte väljer entypsseglingar är det egentligen smartare att välja en "standardbåt" istället för en "klassbåt". En "klassbåt" kommer antagligen att kräva att jag tar ut mätbrev så det har kanske ingen (annan) betydelse. EMOD, 101, NF eller Smaragd med inombordare är nog alternativen om jag väljer bort entyp.

 

Ytterligare en fördel med Smaragd är att även om jag väljer en med inombordare mäter den in, även om den inte är konkurrenskraftig, och man kan också ta ur inombordaren om man ångrar sig.

 

Kort om modellerna
Smaragd = entyp
EMOD - Billigare båt, snabb och aktiv segling
101 - inombordare
NF - inte så raceig som de andra, svårt att hitta "nya" NF
Smaragd med inombordare - mäter in, går att ändra

 

För dyra (faller bort):
Dynamic 35
Carrera
Lady Helmsman
Cayenne
J/80

 

Blev jag något klokare av detta? Det blir nog så att "marknaden" får avgöra. Jag får titta runt och när jag hittar någon båt som jag "känner" för så får det bli den modellen. De fyra ovanstående modellerna är ändå riktmärket. Har svårt att tro att det blir något annat. Det skulle i så fall vara någon annan entypsklass såsom: Folkbåt, If, Express, H-båt etc.

Smaragd - inmätning

Nu har jag fått lite klarhet i hur inmätning och mätbrev för Smaragden fungerar. Mailade Smaragdförbundets tekniska kommiteé.
När båten bygggdes utfärdades ett mätbrev som intygar att båten byggts efter de ritningar, mallar och formar som finns. Det skall också ha utfördats något slags intyg om kölvikt och jag tror att båtens vikt anges i mätbrevet.
Om man förändrar båten behöver man inte mäta om båten så länge man följer klassregeln. Det är bara vid större reparationer av skorv eller köl man behöver mäta om, för att säkerställa att man följt klassbestämmelserna.
När man köper en båt kan man kolla med Smaragdförbundet att det finns mätbrev för båten och sedan "registrerar" man sig som ny ägare och får ett klasscertifikat.
Mätbrev är alltså "ingen Ko på isen".

Lady Helmsman

BÅTFAKTA
L.ö.a 12,10
L.v.l 9,48
Bredd 2,69
Djup 1,75
Depl. 4.700
Köl (bly) 2.000 (42%)
Stor+genua 59 kvm
SRS (2012) 1,186
SRS utan spinn 1,143
Masthöjd 14,5
Konstruktör Håkan Södergren
Tillverkad 1976 - 1985
Antal tillvekade 195
"En modern kustkryssare" som ett mer klassiskt lång-smalt alternativ till dåtidens halvtonnare, presenterades Ladyn som när den lanserades. I Curt Gelins test anser han båten underriggad. Riggen är en enkelspridar rigg med backstag och genomgående mast.
Båten har sex kojplatser som så vitt jag förstår har fullängd, toalett mellan salong och förpik och hygglig ståhöjd åtminstone vid pentryt.
Kvaliteten på bygget och inredningen verkar vara helt OK, även om det saknas lite i finischen på en del båtar.
Eftersom den ansågs underriggad kom en variant på slutet som kallades Lady GT. Den hade högre rigg och mer segel. Skillnaden mot en "standard - Lady" enligt klassförbundet är "Längre mast och bom, framflyttat förstag, skegg och roder fritt". Endast tio exemplar tillverkades.
SRS-GT (2012) 1,217
SRS-GT utan spinn 1,175
Det finns ytterligare en variant. Lady II. Lady II är helt enkelt en Lady med nytt segelplan. Skillnaden enligt klassförbundet är "Längre bom, framflyttat förstag, skrov och roder original." Jag kan inte hitta någon information om hur många Lady II det finns.
Tanken med Lady II var att så många båtar som möjligt skall mäta in som Lady, Lady II eller GT för att klassen inte skall "falla sönder". Därför är klassreglerna utformade så att: "För Lady II och Lady GT är att alla Lady's som har rigg eller segel som inte mäter in som standard Ladies men klarar Lady II måtten är Lady II. På samma sätt blir alla Ladies och Lady II som modifierats mer i roder och/eller skegg än Ladyreglerna tillåter Lady GT".
SRS-Lady II (2012) 1,210
SRS-Lady II utan spinn 1,169
Båten är en entypsbåt med klassregel, egentligen tre klasser. Det finns ett klassförbund, men verksamheten verkar föra en ganska tynande tillvaro. En viss aktivitet finns dock. Den kappseglas inte entyp. Inte i någon av klasserna.
Plus & Minus (i mitt perspektiv)
Plus
Självslående fock
Pulpits och mantåg
Toalett
Inombordsmotor
Minus
Priset - för dyr
Mätbrev om man vill segla med bara fock
Fundering
Ladyn är nästan lika stor som Cayennen men väger betydligt mindre. Även om detta är en stor båt funkar det nog hyggligt att segla den själv. Eftersom jag vill kunna segla med bara fock kräver det en Lady II eller en GT för att det skall funka på ett bra sätt. GT finns max tio stycken och lär väl inte gå att få tag i men det är inte jättemycket jobb att göra om en Lady till en "tvåa". Men kostar en massa gör det för ståts eftersom det kräver ett nytt krysställ.
Jag vet inte så mycket om Ladyn, men jag såg en på Gålökannan i höstas och blev lite förtjust. Den är snygg, och stor. Båten på Gålökannan seglades med bara självslående fock och utan spinnaker på LYS 1,19 om jag inte minns fel. Det borde innebära att det var en II:a eller en GT. Den båten hade mätbrev så den kan vara modifierad på nåt annat sätt. Den hör hemma på VBS och kappseglas ganska flitigt.
Det här är den båt i "listan" som är mest familjebåt, mäjligen tillsammans med NF. På det sättet är den inte riktigt "min grej", men visst kan man kappsegla den och visst passar den hyggligt i min spec. Tyvärr klarar den knappast min budgetram. I höstas fanns det fyra båtar på Blocket. Två för 350', en för 325' och en för 269'. Den fjärde som såldes i oktober var en tidigt tillverkad båt (1977), nummer 7.
I går kom det ut en båt. Det var "den tredje". nr. 66 som man begärde 325' för i höstas och nu 350'. Jag färstår inte den logiken men det känns ju som att båtarnas "riktpris" ligger någonstan mellan 270 - 300'. Därmed inte sagt att det inte kommer att säljas någon båt för 350'. Man vet aldrig. Hur som helst - för dyrt för mig.

Lady Helmsman - SWE 66

En Lady som verkar vara i bra skick och med hyfsad utrustning. Motor från 2005 och instrument från 2007. Plotter från 2008. Det är seglen som behöver uppgraderas.
Den här båten var ute på blocket i höstas. Från augusti. Då begärde man 325'. Nu 350'. Intressant med en prishöjning. Tanken måste vara att det finns vår och höstpriser. Men finns det sådant nu för tiden? Jag är tveksam. Kanske finns det större vilja att köpa på våren, för att man vill ha en båt till sommaren, men jag är tveksam till om det höjer priserna nämnvärt nu vör tiden.
Ladyn verkar ju annars ganska prisvärd. Det fanns ytterligare två ute i höstas för 350' JAg tror inte att någon av dom såldes så vi får väl se om dom dyker upp på blicket vad det lider. Priset är ju tyvärr lite för högt även om det såldes en i höstas med begärt pris på 269'. Den såldes i oktober.

Båtmässan

Idag gjorde sonen och jag vårt traditionsenliga besök på "Allt på sjön". Vi brukar göra en ordentliga repa på tillbehörsavdelningen men orkade också med en snabbis i båthallen. Trevligt som vanligt!

11-Metre - SWE 244

Nu kom det ut ytterligare en 11:a på Blocket. Intressant att det finns tre stycken ute till försäljning. Undrar hur många som finns i Sverige egentligen?
Den här verkar ok, och begärt pris är 140'. Det helt avgörande för priset verkar bli skicket på seglen. De tre som finns ute nu begär man 130 - 140'. Skillnaderna verkar vara marginella (förutom seglen?).
Skall det bli aktuellt att köpa en sån här kommer det att krävas en rejäl provsegling först...

Kravspecen - uppdaterad

KRAVSPEC – NY BÅT

Och så var det kravspecifikationen. Vad ska den kommande båten användas till och hur vill jag ha den?

Man kan ju se det lite på två sätt. Dels vad jag skall ha båten till, hur den skall användas och dels specifika egenskaper som jag vill att båten skall ha.

En del krav ställs direkt mot båttypen (kojlängd, riggtyp etc). Andra krav är på utrustningsnivån. Uppfylls dom inte går det att komplettera efteråt men då är det en kostnadsfråga.

Dessutom är en del krav oåterkalleliga "skall" krav och en del mer eller mindre kraftiga önskemål, "bör" krav. Kanske av olika dignitet; bör, borde, vore bra om, etc.

Användning

Jag avser att kappsegla minst tre till åtta helger per säsong. Att kunna segla entyp vore kul men inte ett absolut måste. Ett aktivt klassförbund vore kul.

Utöver det tänker jag mig att kunna dagsegla någon gång med fru och kamrater, när det är fint väder.

Det vore också kul att kunna sticka iväg på en grabbsegling någon helg per säsong, vilket kräver fullängdskojer.

Dessutom vill jag kunna övernatta något så när bekvämt i samband med kappseglingar där det krävs lite längre transporter.

Egenskaper

Jag vill ha en relativt snabb och välseglande båt. SRS bör hamna på minst 1,20. Om båten har genua i standardutrustning bör SRS vara ännu högre, eftersom inmätning som fockbåt sänker SRS med minst 0,01.

Det skall inte behövas massor av folk ombord för att segla. Jag vill kunna kappsegla på två, på ett vettigt sätt, och segla ensam på transporter och nöjesseglingar. Det kräver en liten självslående fock och större storsegel vilket innebär partialrigg.

Man blir inte yngre och vigare vilket kräver en båt som har ett lättarbetat däck och gärna mantåg och pulpits.  Jag vill inte ha ett smalt ”svårbalanserat” skarndäck.

Jag har fått nog av att slipa rostiga järnkölar. Vill ha bly!

BÅTEN

Båtens egenskaper går knappast att ändra utan jättemycket jobb eller till väldigt hög kostnad. Det är inte aktuellt. Jag vill ha en båt som är så ”färdig” som möjligt. Lite uppfräschning och lite nya prylar är ok, men det skall inte bli något ombyggnadsprojekt.

Skall ha

•               Pris < 200’

•               partialrigg

•               minst två fullängdskojer (helst fyra)

•               Pentry

•               Självslående fock

Bör ha

•               SRS >= 1,20

•               minst fyra fullängdskojer (2 meter)

•               självslående fock i standardutförande eller med mätbrev uttaget

•               Inombordsmotor

•               Entypssegling

•               Levande Klassförbund

•               Hyfsat styv (inte kräva åtta man på relingen)

•               Lättarbetat däck

•               Blyköl

•               En fördel om båten får plats i Askvik

UTRUSTNING

Utrustningen däremot behöver ju inte nödvändigtvis finnas. Den kan kompletteras efteråt. Däremot är det ju en prisråga. Ju mer utrustning desto mer kan man tänka sig att betala eller tvärt om.

Eftersom båten skall kappseglas kräver det fina segel. Jag vill ha spinnaker! Så mycket av trimmet som möjligt skall vara dubbelkommando och utväxlat. Det skall inte krävas två händer för att trimma. Backstag är inget hinder eftersom båten skall ha, och seglas med, självslående fock.

Bör finnas

•               Hyfsat cruisingställ – max c:a 5 år

•               Raceingställ

•               Spinnaker med utrustning

•               Pulpits

•               Mantåg

•               Rullsystem till focken

•               Plotter

•               Logg

•               Kompass

•               Lod

•               Vind

•               VHF

•               Autopilot

Vore bra:

Fintrim till backstag

Fintrim till storskot

Kaskadutväxlat fockskotsystem

”Hölster” till spinnakerbommen

Dubbelkomando till så mycket som möjligt

 

MODELLER

Egentligen finns det ingen båt som svarar upp mot alla krav. I alla fall inte inom budget som är 200’. Kravet på självslående fock och inombordare ställer till det men även kravet på SRS - 1,20.

NF, Smaragd, 11:a och 101:a är de enda som klarar kravet på självslående fock som standard. Bara 11:an klarar kraven på SRS, Smaragden och Elvan har inte inombordare. Elvan har inte heller pentry.

 

Några båtmodeller har, eller kan ha, självslående fock, men har genua i grundutrustningen. Det innebär att man måste mäta in den som fockbåt i SRS. Carrera, Cayenne, Lady Helmsman, Dynamic 35, Dynamic 3000 är några exempel. Det är svårt eller omöjligt att hitta sådana modeller inom budget.

 

 

Modell

Smaragd

Dynamic 35

101

Elva

Carrera

Cayenne

Lady II

NF

J/80

Pris < 200’

JA

NEJ

JA

JA

NEJ

NEJ

NEJ

JA

NEJ

SRS > 1,2

NEJ

JA

NEJ

JA

JA

JA

JA

NEJ

JA

7/8 -  rigg

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

2 Kojer

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

Pentry

JA

JA

JA

NEJ

JA

JA

JA

JA

NEJ

Selftacker

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

NEJ

OK styvhet

JA

NEJ

JA

NEJ

JA

JA

JA

JA

NEJ

OK Däck

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

NEJ

JA

4 kojer

JA

JA

JA

NEJ

JA

JA

JA

JA

NEJ

Utan mätbrev

JA

NEJ

JA

JA

NEJ

NEJ

NEJ

JA

NEJ

Inombordare

NEJ

JA

JA

NEJ

JA

JA

JA

JA

NEJ

Entypssegling

JA

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

JA

Levande KF

JA

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

NEJ

JA

JA

JA

In i Askvik

JA

JA

JA

JA

JA

NEJ

JA

JA

JA

Blyköl

JA

JA

JA

JA

JA

JA

JA

NEJ

JA

Summa JA

13

10

12

9

11

10

12

11

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slutsatsen av den tabellen är att fem av båtarna går bort för att de spräcker budgeten. Det är ju den enda punkten man INTE kan kompromissa med. Har man inte stålar så har man inte.

Då återstår Smaragd, 101, Elva och NF.

Vad gäller priset är min förhoppning att man skall få in en Dynamic inom budget, men det är nog bara ett önsketänkande.

Ranking

Jag gör en liten ”ranking” utifrån ”JA”-tabellen ovan. Rankingen borde alltså spegla kravuppfyllelsen. Skall inte sammanblandas med ”Topplistan”. Intressant också att den inte är särskilt lik ”topplistan”. Bara ”Smarren” håller i båda listorna.

 

Plac.                      Båttyp                      Poäng

1.                   Smaragd                             13

2.                   Aphrodite 101                      12

3.                   Lady II                                12

4.                   NF                                       11

5.                   Carrera                               11

6.                   Cayenne                             10

7.                   Dynamic 35                         10

8.                   EMOD                                   9

9.                   J/80                                     8

Jag får nog anledning att komplettera denna spec. mer än en gång.....


NF - SWE 266, Såld

SWE 266 är såld, nedan kan du se beskrivningen av båten. Verkar vara en ganska välutrustad båt. Den var prissänkt till 149.000:-.
Om man jämför med några NF som såldes i höstas. Jag tror att det var någon som gick för 125', men kommer inte riktigt ihåg, så verkar det vara ganska bra betalt även om det fanns lite prutmån.
NF SWE 266
Vår NF - GreenSpeed - är från 1981 och har segelnummer 266.
Båt och motor är i gott skick, väl omhändertagen och underhållen.
Vi har kontinuerligt uppdaterat båt och utrustning. Under 2011 blev det ny toalett, nya batterier och ny sprayhood.

 

Motor:
Motorn är en MD5 som går mycket bra. Vi lyfte ur den och segeldrevet våren 2010 för att göra snyggt i motorrumet.

 

Segel:
Vi har köpt nytt storsegel 2008, Flex laminat, Crooscut. Pris 16.400:-
Det finns också ett extra storsegel, inget fel på det.
Det finn också två självslående fockar, ett i bra skick och det andra som kan ses som reservsegel.
Det finns också en Genua.
Spinnacker.
Nya fall 2009.

 

Elektronik:
Autopilot Raymarina ST1000+ med fjärrkontroll. Cirkapris på den 2007 var ca. 9000:-.
Logg, med distans, tripp vattentempratur m.m.
Garmin GPSMAP 276C, från 2007, Pris för den var då 7990:-
Sjökort för ovanstående Stockholm-Mälaren, pris 2007 1990:-
Sjökort för ovanstånde Kalix-Grisslehamn, pris 2007 1990:-
Solcell med regulator.
2 stycken batterier (2X72 A), inköpta maj 2011.

 

Övrigt:
Lagunfäste och lagunbord till sittbrun.
Spinnakerbom.
Spinnakerbomfästen.
Bomkapell.
Kapell till focken.
Sprayhood (ny 2011).
Kompass.
Brandsläckare.
Ankare av Breeze typ med NOA fäste på akterpulpit.
Ankorlina.
4 fendrar.
Förtöjningstampar.
Extra tampar.
Bojkrok.
Båtshake.
Däckborste.
Hansalina inkl fäste på pulpit.
Värmare, Wallas 1800. (Servad 2011, men är inte 100% driftsäker).
Täckställning i aluminum (press och son).
Vagga (press &) son.
Elektrisk länspump.
Manuell länspump.
Extra lucka i mörk plexiglas.
PortaPorti (nyköpt våren 2011).
NF SWE 266
Vår NF - GreenSpeed - är från 1981 och har segelnummer 266.
Båt och motor är i gott skick, väl omhändertagen och underhållen.
Vi har kontinuerligt uppdaterat båt och utrustning. Under 2011 blev det ny toalett, nya batterier och ny sprayhood.
Motor:
Motorn är en MD5 som går mycket bra. Vi lyfte ur den och segeldrevet våren 2010 för att göra snyggt i motorrumet.
Segel:
Vi har köpt nytt storsegel 2008, Flex laminat, Crooscut. Pris 16.400:-
Det finns också ett extra storsegel, inget fel på det.
Det finn också två självslående fockar, ett i bra skick och det andra som kan ses som reservsegel.
Det finns också en Genua.
Spinnacker.
Nya fall 2009.
Elektronik:
Autopilot Raymarina ST1000+ med fjärrkontroll. Cirkapris på den 2007 var ca. 9000:-.
Logg, med distans, tripp vattentempratur m.m.
Garmin GPSMAP 276C, från 2007, Pris för den var då 7990:-
Sjökort för ovanstående Stockholm-Mälaren, pris 2007 1990:-
Sjökort för ovanstånde Kalix-Grisslehamn, pris 2007 1990:-
Solcell med regulator.
2 stycken batterier (2X72 A), inköpta maj 2011.
Övrigt:
Lagunfäste och lagunbord till sittbrun.
Spinnakerbom.
Spinnakerbomfästen.
Bomkapell.
Kapell till focken.
Sprayhood (ny 2011).
Kompass.
Brandsläckare.
Ankare av Breeze typ med NOA fäste på akterpulpit.
Ankorlina.
4 fendrar.
Förtöjningstampar.
Extra tampar.
Bojkrok.
Båtshake.
Däckborste.
Hansalina inkl fäste på pulpit.
Värmare, Wallas 1800. (Servad 2011, men är inte 100% driftsäker).
Täckställning i aluminum (press och son).
Vagga (press &) son.
Elektrisk länspump.
Manuell länspump.
Extra lucka i mörk plexiglas.
PortaPorti (nyköpt våren 2011).

RSS 2.0