Prisanalys - Smaragd

Då är det kanske dax för en analys av Smaragdpriserna. Jag har följt marknaden sedan hösten 2010 men av någon outgrundlig anledning har jag slängt dokumentationen för 2010 och våren 2011. Det jag har kvar är alltså händelser på "Smaragdmarknaden" sedan sommaren/hösten 2011.

De båtar som var ute till försäljning under våren 2010 är alla sålda även om det inte är verifierat. Det kan ju finnas säljare som ångrat sig och behållit båten.

From maj 2011 har det varit 15 Smaragder till salu. Hösten 2011 gjordes två verifierade avslut och under våren (2012) har det hittills gjorts 2 verifierade avslut. Ytterligare fyra båtar har "försvunnit" från Blocket, två i höstas och två i år. Om vi utgår från att dessa fyra också sålts blir det alltså åtta försäljningar sedan september 2011. Stämmer bra eftersom det idag finns sju båtar till försäljning på Blocket.

Verifierade avslut 2011

Båt Begärt pris
SWE 30 160.000
SWE 57 180.000

Verifierade avslut 2012

Båt Begärt pris
SWE 174 220.000
SWE 94 198.000

Ej verifierade avslut 2011

Båt Begärt pris
SWE 172 230.000
Okänt (nya) 150.000

Ej verifierade avslut 2012

Båt Begärt pris
SWE 65 135.000
SWE 33 128.000

Av de fyra verifierade avsluten är två med den nya brunnen och två med den gamla. De "gamla båtarna" såldes förra året. Den ena av dom, SWE 57, var mycket fin, välvårdad och välutrustad med bla ett ganska nytt racingställ och ett gammalt för cruising. Utombordare med fjärrkontroll, renoverat skrov och däck och mycket snygg invändigt.

Årets sålda båtar verkar båda ha varit i toppklass när det gäller ruff och övrigt underhåll. Båda har också haft inombordare. SWE 174 har sannolikt relativt nya segel.

SWE 30 var jag och tittade på. Hon hade en OK dieselmotor med rak axel och såg bra ut invändigt. Seglingsmässigt var det mesta orginal från början på 80-talet. Sannolikt gick hon för runt 130 - 140'.

De overifierade avsluten från i höstas gällde båda båtar med nya brunnern. Annonserna var knapphändiga men 172:an hade rulle och inombordare om jag inte missminner mig. Den "utan nummer" hade en hyggligt ny utombordare och den toksänktes från 200 till 150' i september. Min gissning är att den nummerlösa såldes för 150 och att 172:an ligger osåld i en lada någonstans i Stockholms skärgård.

Årets overifierade är med gamla brunnen, men 33:an har blivit ombyggd. Den har en "modern" brunn med självläns och två längsgående tofter. Den har också teakdäck. 65:an är av racingstuk men har nog inte kappseglats sedan runt 2005 - 2006. Fixad köl och roder samt ett hyggligt ställ som kanske kan användas för kappsegling en säsong till. Meriterad med pallpllatser på SM. Min gissning är att 33:an sålts och att man "get upp" med 65:an. Den har varit ute till försäljning länge, och kommer nog ut igen även om jag tycker att 135' är ett ganska realistiskt pris för båten.

Det är lite svårt att värdera marknaden för båtar med nya brunnen eftersom det inte finns så många objekt på marknaden. Det är i sig lite underligt eftersom det, om jag begripit rätt byggts fler båtar med nya brunnen (nr. 88 - 215) än med gamla (nr. 1 - 87). Det verkar också som om köparna i första hand vill ha nya brunnen. Den slutsatsen drar jag eftersom "köpesannonser" på Smaragdförbundets hemsida oftast gäller båtar med nya brunnen. Det skulle också kunna vara skälet till att prisskillnaden mellan båtar med nya resp. gamla brunnen verkar öka.

Om Smaragder skall säljas ska dom vara extremt fina innuti, helst med nya dynor, kylbox, sjö och sötvattenpump, värmare, alla instrument inklusive plotter, inombordare eller nyare utombordare helst med fjärrkontroll och åtminstone ett hyggligt segelställ. Om den då har nya brunnen verkar priiset hamna runt 200' och med gamla runt 170 - 180'. Med reservation för att båtar med gamla sjunkit drastiskt i pris senaste året.

Båtar med nya brunnen går antagligen att sälja för runt 140 - 150' även om dom inte är topputrustade. Båtar med gamla brunnen verkar helt "osäljbara" om dom inte är riktigt fina. Det finns tex två båtar, en racingbåt med ny utombordare och en cruisingbåt med en nyare dieselmotor på blocket. De ligger ute för 170 resp. 155' och verkar inte bli sålda. Båda är visserligen prissänkta aldeles nyligen, så vi får väl se.

SLUTSATS

En båt som är riktigt fin med nya brunnen,  fräch motor, uppdaterade trim, fall och skotlinor, och hyggliga segel kostar knappt 200'. Om den inte är i toppklass sjunker priset drastiskt och kan möjligen hamna runt 140'.
En båt med gamla brunnen är praktiskt taget osäljbar om den inte är i toppklass. Då kanske man kan få runt 150' för den. Annars är vi nog nere på runt (kanske drygt) 100'.
Grymt mycket båt för pengarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0