Smaragd - SWE 157

Nu kom 157:an ut på Blocket. Den har nya brunnen och är byggd 1983.  Den påstås vara "extrautrustad" eftersom den är byggd för att delta i GR 1983.
Det innebär att den har treadmastermatta på däcket, pulpit, mantåg, extra kraftiga winchar och kraftigare stående rigg.
Om jag läst rätt har denna båt vunnit SM på åttiotalet med T Ottosson, men det är ingenting som säljaren kände till. Det är väl segelmakarens familj? Dom har vunnit och placerat sig topp tre en massa gånger men där har dom seglat SWE 212. Dom lär aldrig ha ägt 157:an, men var troligen bekanta med båtens förra ägare, Victorin. Ottossons byggde SWE 212 omkring 1992 - 1993. Första SM-vinsten med 212:an kommer 1993. Den båten skall enligt säljaren vara helt optimerad för kappsegling redan när den byggdes. Mycket lätt och styv.
Kölen skall vara optimerad men inte rodret.Det gjordes av förra ägaren. En del av spacklingen av kölen börjar släppa och det sitter väl minst 15 lager bottenfärg på skrovet så den behöver förmodligen blästras, slipas, epoxybehandlas och bottenmålas med nån tunn racig färg, typ VC17.
Båten har ett cruisingställ som köptes c:a 1996  begagnat av Emil Sandberg. Det finns också ett äldre ställ och 2 gamla spinnakrar plus Genua och en gennaker. Den behöver alltså både ett racingställ och ett crusingställ.
Det finns, enligt annonsen, "en del småsaker" att ta hand om, såsom: Trasig trappa i ingången, trasig winsch och slangarna till gasolspisen behöver bytas.
En inombordare, MB2:à som inte är OK. Den "behöver mer och mer omtanke för varje vår". Jag var överens med köparen att den skall räknas som värdelös. Fördelen med denna modell är att den kan lyftas ur, på ett enkelt sätt, och att det finns "lucka" till hålet för drevet som lätt kan plastas fast. Det finns också ett fäste för utombordare som bara behöver skruvas fast.
Det finns kompass och en logg som visar fel med en knop. Vaggan är svetsad ch kan bara föyttas med lastbil. Täckställningen skall vara jättebra, innovativ!
Begärt pris är 150' vilket är väl högt med tanke på skick och utrustning. Kölen behöver spackas och rodret mallas. Den behöver ny motor och nya segel.  Botten behöver blästras och alla fall, avlastare och skot behöver troligen bytas. Investeringsbehovet är väl c:sa 110':
Motor 30'
Segel 60'
skot 10'
Fall 3'
Avlastare 3'
Backstag 3'
Häggstag 2'
Hemtransport 7'
m.m.
Det skulle innebära att båtens marknadsvärde är c:a 90 - 100' vilket låter verkligt lågt eftersom det är nya modellen.
Båten ligger på Ulvesunds båtvarv, 2 km norr om Ljungskile (6-7 mil norr om Göteborg).
Transport på trailer borde gå att få för 6 - 10' men måste kollas upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0