Aphrodite 101

eller Bianca 101, eller kort och gott 101:a som den också kallas.
BÅTFAKTA
L.ö.a 9,95
L.v.l 8,00
Bredd 2,40
Djup 1,65
Depl. 3.200
Köl (bly) 1.225 (38%)
Stor+fock 42 kvm
SRS (2012) 1,179
SRS utan spinn 1,129
Masthöjd 13,0
Konstruktör Elvström/Kjaerulf
Tillverkad 1977 - 1987
Antal tillvekade 350
Elvström och Kjaerulf förklarade att Aphrodite 101 representerade deras egen bild av den ideala familjebåten. Båten blev en av de största entypsklasserna i Danmark. I Sverige finns dock bara ett fåtal och den seglas inte entyp. Danska mästerskapen drar fortfarande 10 - 15 båtar.
Den här båten är den som bäst svarar mot min kravspec. Det är bara SRS som är lite lägre än kravet. Den seglas med självslående fock, är flushdäckad, inombordsmotor och har treadmaster-matta på däcket. Det gör den mycket lättseglad.
Sittbrunnen är också modernare än på tex Smaragden. Stor, rymlig och lättarbetad. Seglar kanonbra och är mycket neutral på rodret.
Inredningen är av hög kvalitet, precis som resten av båten, men det är inte tillrådigt att "gå på" då kölen gärna trycker upp balkarna i båten.
Jag har seglat 101:a och kommer ihåg det som en kanonbåt. Jag blir dock lite störd av att det är stickkojer och salong som innehåller fullängdskojer (förpiken är för barn eller mycket kortväxta) Det innebär att man blir tvungen att sova i salongen vilket känns onödigt om man är ute själv. Kojerna i salongen är också väldigt smala i fotänden och alla fyra kojerna är prick 2 m. Sittbrunnen smalnar av akterut vilket troligen gör det lite obekvämt att sitta på sargen längst bak och det är brist på stuvutrymme i sittbrunnen, eftersom den har två stickkojer. Det är bara ett, visserligen stort, stuvutrymme i aktern.
Plus & Minus (i mitt perspektiv)
Plus
Bra och rolig seglare
Självslående fock
Flushdäck
Lätthanterad. Bra för singel- och short- handed segling
Pulpits och mantåg
Inombordare
Treadmaster på däck
Minus
Trång förpik
Smala kojer i salongen
Dåligt med stuv i sittbrunnen
Smal i aktern
Litet utbud
Fundering
Det här är på många sätt den optimala båten för mig. Om man jämför den med Smaragden får man inombordare, mantåg och pulpits, men något lägre SRS och ingen entypssegling. Svårt val. Några saker stör mig lite (se ovan) men egentligen är det väl bara att man inte kan segla entyp och möjligen det lilla utbudet i Sverige som är emot.
Förra året såldes det tre 101:or på Blocket.
En ganska sunkig på GBK, som legat otäckt på land i minst två säsonger. Begärt pris 150' och den såldes snabbt. Knaske det gick att pruta lite på den?
En som jag tittade på som var under renovering men som legat på land i fem år. Helt nya dynor (oanvända), renoverad salong och Harken rullsystem som inte var monterat. Jag skulle få service på motorn, sjösättning, riggning och rullen monterad och lyckades pruta den till 150'. Begärt pris var 160'. Otroligt bra pris. Båten kom ut på Blocket en torsdag. Jag tittade på den på fredagen och lade budet. Fick motbud och lovade att svara senast måndag. Tackade nej och båten var såld på onsdagen. Som sagt, bra pris.
Den tredje kom ut i slutet på augusti. Den hade ny motor och var nog ganska välutrustad men segelgarderoben behövde upprustas om jag kommer ihåg rätt. Begärt pris var 325.000:- Man kan undra om han har kastat om siffrorna? Vi får se den lär väl komma ut snart igen.
Jag tittade på en i Danmark också (på semestern). Den var i renoveringsbehov. Trasig treamaster, fuktinträngning i rufftaket, m.m. Begärt pris var 125.000 DKR. Ett rövarpris i mina ögon. Det mesta måste fixas. Den ligger fortfarande på Scanboat så vi får se vad som händer i vår.
I Danmark finns en hel del båtar till salu. Prisnivån för en hygglig båt är c:a 250.000 SEK. Om det finns prutmån vet jag inte men det känns som om båtar kostar lite mer i Danmark men det kanske är ett hjärnspöke hos mig. Lite bökigt att köpa båt i Danmark och vad är kraven på CE-märkning?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0