Dynamic 35 - Till Salu

Nu har årets första Dynamic 35 kommit ut på Blocket. Lite otippat med tanke på hur ovanlig båten är i Sverige. Allt fler annonser kommer ut nu. Det drar väl igång fullt ut nästa vecka när Båtmässan drar igång.
Båtens nummer framgår inte men säljaren heter Stefan och båten finns i Mönsterås.
Båten säjs vara i "normalskick". Segel finns det åtminstone två ställ av. Det framgår inte hur gamla dom är och det brukar innebära att dom är minst tio år.

Begärt pris är 390.000:- vilket jag betraktar som ett rövarpris. Förra året såldes en Dynamic 3000, som är en "systerbåt" för 275.000:- Det var troligen "Cloud Nine". Den hade nog en del problem med fuktinträngning i skrovet, har man kunna gissa sig till vid läsning av "Sailguide.com". Enligt sailguide såldes en för 380' - 2006. Den var synnerligen välutrustad om jag minns rätt. Jag tror det är den Fredrik Wahlgren skriver om på Sailguide. Sedan dess har båtpriserna gått ner med c:a 30%, vilket skulle innebära att en välutrustad båt borde ligga runt 266.000:-. Priset på den här, med sämre segel och utan(?) self-tacker borde alltså ligga någon stans mellan 200 och 266'.
Är jag helt ute och cyklar med mina priskalkyler eller har båtsäljare ingen verklighetsförankring alls?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0