Smaragd - fakta

BÅTFAKTA
L.ö.a 10,15
L.v.l 7,90
Bredd 2,23
Djup 1,70
Depl. 3.300
Köl (bly) 1.980 (60%)
Stor+fock 38 kvm
SRS (2012) 1,187
SRS utan spinn 1,137
Masthöjd 13,5
Konstruktör Ohlson/Sterner
Tillverkad 1973 - 1996
Antal tillvekade 216
Båtdatablad
Lennart Sterner ville ha en R6 i plast. Han hittade inget liknande på marknaden och drog i gång ett projekt med att konstruera och bygga en båt åt sig själv. En 5,5:a ritad av Einar Ohksson fick vara utgångspunkten och efter flera års arbete var Smaragden färdig. Stort intresse gav att den sattes i serieproduktion mest som självbyggen och halvfabrikat.
Smaragden har bliit en av de största entypsklasserna och SM seglas fortfarande vartannat år på ostkusten och vartannat på västkusten. På ostkusten har fältet de senaste åren varit 20 - 25 båtar och i väst c:a 15.
En fantastisk seglare som likt en R6 klyver vågorna. Den är slutstyv och rankas av en del som en av de allra bästa kryssbåtarna.
Smaragden seglas entyp med självslående fock och har utombordsmotor.
Den har fluchdäck och finns i två varianter; den djupa sittbrunnen är som på en klassisk R yacht eller Skärgårdskryssare och den nya är inte lika djup och har självläns. På köpet till den "nya" brunnen får man ordentliga stuvfack under rorsmansbänken och i akterskeppet.
Jag provseglade SWE 79 i juli 2011 och det jag direkt reagerade på var accelerationen i slagen.
Båtar med "nya" brunnen verkar ligga något högre i pris, men ur seglingssynpunkt är det ingen skillnad. I toppen på SM har båtar med bägge lösningarna funnits med hela tiden. Prismässigt kan man få en hygglig båt med äldre utrustning från c:a 140 - 150'. En båt som verkade rätt fin och hyggligt utrustad gick i höstas med begärt pris 180'. En nyare båt, SWE 205 såldes hösten 2010. Begärt pris var 350' men den verkade vara i toppskick både utrustningsmässigt och i allmänhet. Vad försäljningspriset blev vet jag inte.
Plus & Minus (i mitt perspektiv)
Plus
Bra och rolig seglare
Självslående fock
Flushdäck
Styv - kan lätt kappseglas på två och nöjesseglas själv
Vid bankappsegling bör man dock vara tre eller fyra
Entypsklass
Stort utbud
Minus
Utombordare
Inget mantåg/pulpits
Lite trång sittbrunn för nöjessegling.
Fundering
Skulle nog passa mig väldigt bra förutom att det inte finns inombordare. Mantåg och pulpits går att sätta på om man vill och ta bort vid kappsegling. I smalaste laget.
Svårt att hitta rätt prisnivå. Troligen skall man försöka få tag på en båt med nya brunnen som har köl och roder optimerat enligt den senaste profilen och är i kappseglingsskick. Gärna en båt med hyggliga meriter från SM. Priset borde ligga strax under 200' men det kan tänkas att man ändå måste gå upp till c:a 230.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0