Smaragd - SWE 27

På Smaragdförbundets hemsida kom SWE 27, Tingeling 2 ut i söndags. Tänk att jag missat den!
Det är den gamla modellen tillverkad av Peryl AB i Veddige 1976 - 77. Där tillverkades nr. 11 - 36.
Båten har fått köl och roder optimerade 2010. Den påstås vara en av de lättaste båtarna och det kan säkert stämma.
Nya segel (Nextsails), motor (Selva), storfall (Dyneema) och backstag (Dyneema) 2010. Den har rulle med förstagsprofil och fick nya block och winchar 2008.
Begärt pris är 250' eller hbj, vad nu det innebär. Förra hösten såldes nr. 59 som de begärt 180' för och SWE 79 har legat på Blocket i över ett år med begärt pris på 180'. Den blir inte såld. Bägge dessa båtar är något så när likvärdiga med denna.
Min uppfattning är att en båt med gamla brunnen ligger någonstans mellan 140 och 160/170 tusen. Denna är ju iofs ganska påkostad, men mer än 180 verkar helt orealistiskt. Jag har inte sett någon med gamla brunnen för mer än 180'.
Om min hypotes, att en båt med nya brunnen och ett juste racingställ skall kosta mellan 180 och 200 tusen borde den här båten ligga mellan 150 och 170.
Nextsails känner jag inte till. Är det konkurrenskraftiga segel? Får jag ta reda på.
Google löser alla kunskapsluckor. Det är ett litet loft i Bro, med egen produktion. Dom har sytt segel till svenska mästarna i Mälar 22 och 30, men också till Vindile, vilket visar att dom kan om dom vill. Deras erfarenhet av Smaragdsegel vet jag dock inget om.
Jag får väl ringa och kolla vad "högstbjudande" betyder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0