Smaragd - SWE 183

I söndags kom SWE 183 ut på Blocket. Den är byggd 1987 och har följaktligen nya sittbrunnen. Begärt pris är 195'. Jag var och tittade på båten i måndags kväll. Enligt säljaren har båten en skada på kölen som enligt besiktningsmannen inte är någon fara med men botten är målad med självpolerande färg. Mao är det inte "racingskick" på botten.
I övrigt var det mesta i "orginalskick" från 1987. Samtliga tampar behöver  bytas och en hel del block och talgor behöver säkert också uppgraderas liksom avlastare mm. Motorn närmar sig också sin slutpunkt eftersom den är 25 år gammal.
Det finns inga instrument med undantag för en enklare kompass och entrasig 25 år gammal logg. Ingen kyl och ett 25 år gammalt gasolkök. Det enda som finns av elinstallationer är ett batteri och tre lampor i ruff och förpik. Inga lanternor och ingen solcell.
Inuti var den ganska fin med träinredning (teak?) i gott skick. Dynorna var ok, men ganska tunna och i original. Salt och sötvatten via fotpumpar.
Häckstag, backstage och andra tampar har legat på däck över vintern liksom sprayhooden som är trasig. Stuvfacken är inte tömda och rengjorda, troligen på en två tre år eftersom båten inte seglats nästan alls på c:a tre år. Tamparna har nog också legat där några vintrar. Det finns en del mögelanslag i stuvfacken och på ytor som inte syns i ruffen. Tex i skåp och stickkoj.
Jag uppskattar marknadspriset till c:a 135 - 140' om den överhuvud taget är säljbar. Jag är osäker på om jag faktiskt skulle vilja ge 130 för den ens en gång. Investeringsbehovet för att få båten i det skick jag vill ha den uppgår till c:à 100' på ganska kort sikt (1 - 2 år), och ytterligare 100' till på några år till.
Seglen kollade jag inte på men det finns en ny cruisingfock, medan stormen troligen är på upphällningen (säljaren säger att den i alla fall inte duger till kappsegling). Spinner har ägaren inte använt så den är troligen ganska slut den också. Gissningsvis behövs det en ny cruisingstor och ett nytt komplett racingställ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0