Kraven börjar ta form…..

Allt mer talar för Smaragd. Jag läste en del som finns skrivet om båten och inser allt mer att den båten skulle passa mig bra.
-En båt för "den som gillar långa slanka båtar", och det gör ju jag
-Anor från R-regeln, och det gillar jag också
-Det seglas SM med Smragden och det skulle jag tycka vara jättekul
-Egna klasser i många SRS-seglingar, vilket också är himla kul
-Båten har fyra fullängdskojer, vilket innebär att jag får plats med mina kompisar
-Det är ståhöjd under sprayhooden, så då kan jag laga mat
-Klassförbundet är ganksa aktivt, och dessutom verkar det ha skett en föryngring på årsmötet i år
-Självslående fock är en så stor fördel att jag knappt behöver skriva det. Det gillar jag
-7/8  dels rigg är ett "skall-krav" för mig
-Blyköl innebär att man slipper skrapa rost, och det är himla skönt
-Den "nya modellen" har självläns och stuv i aktern och så når man ner till durken med fötterna
-Finns med både inom- och utombordare. Svårt val för mig men jag vill i alla fall ha rak axel och diesel om jag skall ha inombordare
-Kvaliteten på byggena är generellt bra. Ing strukturella problem och få kända fall av Osmos, även om finishen kan variera en del
Så då får det väl bli en Smaragd (om jag inte hittar något enskilt objekt av annan typ som jag fastnar för). Den skall ha nya brunnen och ha optimerat kölen och rodret!
Helst också meriter fårn SM
Det finns krav på utrustningsnivån också men det är mer en "pris - prestanda" fråga. Bättre utrustad båt = dyrare. Jag vill ändå ha en något så när komplett båt som inte kräver investeringar av någon större dignitet för under 200'.
Nu är det bara att avvakta annonser på Blocket. Svårt att stilla sig och det verkar inte vara någon uppsjö av sådana båtar till salu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0