Entyp eller inte entyp, det är frågan

Nu måste jag snart bestämma mig. Skall jag satsa på entypssegling eller inte?

 

Plus/minus
Plus
Roligt med likadana båtar
Kul med samvaron i ett aktivt klassförbund
Funkar med SRS-seglingar också
Finns ofta med andra Smaragder även på SRS-regattor

 

Minus
Det är inte så många seglingar som är entyp
Långa transportseglingar(?)
Båtval styrs av "utomliggande faktorer"

 

Om jag väljer att segla entyp är det Smaragd som gäller
Om jag inte väljer entypsseglingar är det egentligen smartare att välja en "standardbåt" istället för en "klassbåt". En "klassbåt" kommer antagligen att kräva att jag tar ut mätbrev så det har kanske ingen (annan) betydelse. EMOD, 101, NF eller Smaragd med inombordare är nog alternativen om jag väljer bort entyp.

 

Ytterligare en fördel med Smaragd är att även om jag väljer en med inombordare mäter den in, även om den inte är konkurrenskraftig, och man kan också ta ur inombordaren om man ångrar sig.

 

Kort om modellerna
Smaragd = entyp
EMOD - Billigare båt, snabb och aktiv segling
101 - inombordare
NF - inte så raceig som de andra, svårt att hitta "nya" NF
Smaragd med inombordare - mäter in, går att ändra

 

För dyra (faller bort):
Dynamic 35
Carrera
Lady Helmsman
Cayenne
J/80

 

Blev jag något klokare av detta? Det blir nog så att "marknaden" får avgöra. Jag får titta runt och när jag hittar någon båt som jag "känner" för så får det bli den modellen. De fyra ovanstående modellerna är ändå riktmärket. Har svårt att tro att det blir något annat. Det skulle i så fall vara någon annan entypsklass såsom: Folkbåt, If, Express, H-båt etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0